Fredagsbrev, arkiv

18 juli 2014

Sommar, sommar, sommar, del2.

Ekerö är ett perfekt ställe om man vill se våra kära Svenne Banan semestrare. I Kommunen bor c:a 25 000 invånare och runt Ekerö C rullar vardagen på i behaglig takt. Under sommaren så händer det plötsligt något. Ekerö invaderas av semester-Svennar av alla de slag. Fast “alla de slag” förresten, de ser rätt lika ut allihopa. Nere på Systembolaget är fyra kassor igång mot de vanliga två under övriga året. Inne på ICA rycker och river man bland grillkol, baguetter och flintastekar. Bland sommarfolket så är de flesta 30-40 år och klädseln är nästan alltid identisk. Idag när jag var inne på Systembolaget så kunde man räkna till inte mindre än sex röda shorts bland de manliga kunderna och där kvinnor fanns med under inköpet så gick klädstilen mest i fladdrande sommarklänningar, lediga flipflops samt solglasögon uppkörda i håret lite käckt…

Inne på ICA stod ett par och pratade med ett annat. Männen i sällskapet hade identiska Converse och kritvita strumpor. Medan ena kvinnan i sällskapet står och rotar bland danskt fläskkött så hör jag ena mannen till den andra säga, “-jo-ora sörru, vi e ute hos Gittan och Roffe på Gällstaö nästan hela juli nu, toppskönt vettu. Roffe har lagt ett helt nytt altandäck. Vi sitter där nästan hela kvällarna”. Den andra mannen svarar, “-vi ska ut med båten nu i helgen, kanske drar över till Mariefred. Måste ner till Bolaget och bunkra bira”. Kvinnan kommer tillbaka till sällskapet och slänger ner lite skitkött i kundvagnen innan de skiljs. Det sista jag här är, “-Ha det gott och hälsa till Jonas, Han jobbar väl två veckor till den stackarn, hö, hö, hö…”.

Så här låter det hela tiden här ute på Ekerö nu. Inget märkligt alls egentligen. Det är ju rätt fint här ute och nära för de som bor i Stockholm att komma ut men lite parodiskt tycker jag ändå att det är. Om några veckor så rullar stadsjeeparna in mot staden igen och “rödshortsen” sitter åter på sina kontor och webbyråer och knegar på medan livet vid Ekerö C sakta återgår till det normala och Systembolaget kan går ner på två kassor igen…

Nu kan du vinna en lyxig semester för hela familjen. Priset är en resa till Spanien, värde 25000 kr! Inklusive flyg, transfer och hotell!

Bonus!
Casumo ger alla som deltar en gratis glasskupong i mobilen som du kan lösa in på Pressbyrån, 7-Eleven, Coop, Hemköp och Willys.

Klicka här för en gratisglass!

Caballion såg “en aning” bättre ut nere i Köpenhamn när Björn Goop lyckades bära honom till seger i Copenhagen Cup. Jag tillhörde ju dem som något förvånad kunnat se en fräschare Caballion nere i Frankrike. Nu fick vi svaret, DOPAD! Tja , vad ska man säga? Degen skall in, till varje pris.

Roligare är ju att det vankas Stochampionatshelg och vi serveras trav i dagarna tre nere på Skaraslätten. Campingen har redan tagit form och den trogne besökaren Peter Granning rullade in sin SAAB och husvagn i god tid före helgen och “sippar” väl på något välkylt vid det här laget. Tommy Hanné har lyckats träna fram 2 vinnare av Stochampionatet. Båda gångerna har han lånat ut tömmarna men tränarjobbet hade han skött själv. Just nu kan du höra Tommys döttrar i ett mycket intressant avsnitt av “Sommartravpratarna” (jag förväntar mig en plats där nästa år). Som du säkert känner till så startade jag en insamling till Cancerfonden till minne av Tommy Hanné efter hans bortgång. Målet var då att vi tillsammans skulle nå 100 000:- till fonden. Det var precis vad hans sista starthäst drog in på Solvalla samma vecka som han flög iväg. Många har varit med och skänkt en slant och vi är snart uppe i 80 000:- Det är mycket bra men nu är det hög tid att dra tussarna. Jag vet att Fredagsbrevet har ett antal tusen läsare varje fredag och om vi nu tillsammans gör en kraftansträngning och skickar iväg ett sms för en femtiolapp nu idag så når vi målet i kväll! Nu litar jag på dig köra rosa läsare. In med en femtiolapp idag, snälla! Du hittar insamlingen här. Tillbaka till Stochampionatet. Själv har jag inte varit nere på Stochampionaten på många år men jag minns en gång när jag var nere med min gamla vän Lasse “Bladis” Jakobsson som då fotade för P&R och idag gör det samma för Kanal75. Ibland hjälpte jag till med fotograferingen men mest så släpade jag stege och kameraväska. Hur som helst, det hade fotats hela fredagen och lördagen och på söndagen var Lasse ledig. Vi kände att vi sett så mycket trav att vi var ganska “mätta” så då gjorde vi det bakvända. Lagom till defilering till söndagens första lopp så drog vi iväg till Skara sommarland och åkte ner bland vattenattraktionerna. Jag undrar om inte Peter Granning var med då eller har jag fel? Hur som helst så stod vi alltså över Stochampionatet för att leka i vattenlandet istället. Märkligt kan tyckas men vi slapp se när hästen How Happy segnade ner och dog i huvudloppet. Loppet som vanns av Princess V med Olle Goop i vagnen, det är nu 15 år sedan…

Nu är det sommar men tiden går fort. Plötsligt har vi höst och när Derbyt och Kriteriet är avgjort så är det liksom slut på storloppen men vad kan då vara trevligare än hederligt vardagstrav när det är som mest “vardagligt?! Vår förra travresa ner till Berlin var mycket lyckad. Vi hade en kanonhelg och fick dessutom hela resan betald via liret på banan! I november åker vi ner igen och det finns fortfarande några platser kvar. Vill du hänga med på en kul travhelg så kan du göra en intresseanmälan här.

Tiden flyger iväg. Nu skall jag dra igång lokomotivgrillen och röka lite röding under tiden poolen får ett besök. Hade tänkt köpa makrill för att röka men den var slut och nu blir det som sagt Röding. Vi får hoppas att det blir lika gott. Förra helgen var Venkatesh “bara” tvåa och vi blev utan stålar. Nu skall jag som plåster på såren ge dig både en V75 vinnare och även leverera vinnaren av Stochampinatet 2014! Vi börjar med lördagens V75:a. Solvato fick ge sig senast mot Hultmans tiger Orecchietti men fick ju då tåga i dödens. Den här gången lär det bli tidig ledning men eftersom distansen är längre så är det klokt att leta lita “bakom hörnet”. Efter den specialinformation som jag fått från både Enköping och Värmland så säger jag bara, Porthos Amok! Låt alla andra spika Solvato och trassla in sig i snubbeltråden så plockar vi andra ut 9 gånger korven. Med de stålarna i fickan så är det bara att kliva in i “tjejloppet” på söndagen. Med tanke på hur obehagligt och sorgset det blev för Adielsson för 15 år sedan bakom How Happy så känns det inte mer än rätt att Erik nu får stå i vinnarcirkeln med Lotuscherie! 17 gånger känns urmulligt! Ha nu en fin helg så hörs vi igen!

Visste du förresten att Indien drog sig ur fotbolls VM 1950 eftersom de inte fick tillåtelse att spela barfota.

Så får det bli…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig