Fredagsbrev, arkiv

16 augusti 2013

Solsemester i Egypten, någon?

Återigen så är det fullt Halabaloo nere i områdena där Canagoosejackorna aldrig slog igenom.På flera platser i Kairo ser ut precis som det brukar när folkmassorna tagit långlunch och gett sig ut på stenkastning och eldande. Samtidigt som detta sker i Kairo så spränger man bilar i Beirut för glatta livet. Hur i hela friden orkar de hålla på?! Är det verkligen så att det ENDA sättet att bemöta samhällets “felaktigheter” där borta är genom våld, våld och åter våld? Naturligtvis är det den där bokuslingen som ligger bakom. Hade det bara bott Ateister i dessa områden så är jag ganska övertygad om att husen stått kvar och bilarna fått behålla både däck och lack men så ser det som bekant inte ut. En gång var det en klok person som sa till mig att, “-om du gör exakt på samma sätt hela tiden så kommer du garanterat att få samma resultat, gång på gång”. Således kan vi väl skicka de visdomsorden ner till Kairo, Beirut och andra områden där man fortfarande agerar som på stenåldern. Prova något nytt…

I onsdagskväll var det då dags för Legenderna att göra upp. Loppet blev ju ganska snällt kört och att det var en Ålands Coktail Jet:are som Jean Pierre Dubois fick ratta till segern blev ju liksom bara rätt. Legenderna i all ära men jag tror att vi fick se något helt fantastiskt lite senare på kvällen när Panne de Moteur mosade sina konkurrenter i Jubileumspokalen. Det där kommer att bli spännande. I samma lopp hade Nurmos tagit ut Going For Gold Zaz bara en vecka efter hans comeback efter vila. Jag tycker som bekant att Timo matchar lite som de kinesiska gymnastiktränarna gör. Nu var hästen sist felfri och jag undrar om 5åringen någonsin kommer att hämta sig efter detta…

Vi går över till travsportens framtid. Jag har ju de senaste tio åren varit inne på det här med att breddsporten MÅSTE prioriteras om travet över huvud taget skall kunna överleva. De styrande har för det mesta agerat precis tvärs om. Nu diskuteras lite olika idéer om en “Elitserie” och en “Lallardito”. Det här är rätt väg att gå. Detta innebär att “B-laget” skulle få tävla lite mer ifred från de stora fabrikerna. Åt andra hållet blir det naturligtvis ingen skillnad. En liten tränare eller amatör som plockar fram en bra häst skall ju självklart ha samma möjlighet att vara med och tävla i toppen. Hur man skall agera rent konkret för att genomföra förbättringar verkar dock vara lite oklart. Jag tycker inte att tanken om att ha “olika” tävlingsdagar för A och B gänget är någon lyckad väg att gå. Varje travbana vill naturligtvis kunna erbjuda sin publik det bästa man kan och skulle det då vara som det är när man kör tio lopp en dag med 5 000:- i förstapris så tror jag att man gör fel. Nej, det vore bättre om man blandade detta under alla tävlingsdagar. Om vi säger att man kör V86 på Solvalla en onsdag så borde det vara just dessa 8 lopp som är “elit”. Höga prispengar lockar de största och därmed så gäller det att erbjuda de andra något. I övriga lopp skulle det då finnas utrymme för en hel del olika test. Här behöver vi kluriga personer som finner ut fiffiga propositioner som gynnar “B-gänget”. En sådan som Per Wetterholm skulle då absolut INTE få ha något med detta att göra. I dessa lopp utanför V86 kunde förstapriset vara lite lägre, gärna något lopp endast för B-tränade hästar och naturligtvis ett kusksystem där elitkuskarna “straffas” i propositionen. Ungefär som “fördel lärling” men här med vanliga kuskar. Ett exempel. Jag sätter upp Sobrilström och då får min häst ha högst 75 000:- på sig. Sätter jag istället upp Johan Wiman så får hästen ha upp till 125 000:- Det här skulle kunna bli mycket intressant och spelarna skulle dessutom få ta med lite nya parametrar i sitt tippande. De styrande uppe i Hästsportens hus är välkomna att höra av sig till mig så lovar jag att vara med och lägga fram ett 20tal olika idéer kring detta…

Nästa helg skall vi boka flyget Berlin till höstens Trav Weekend i Berlin. Om du inte gjort någon prelbokning ännu så är det hög tid nu!

Men det var väldigt vad tiden gick fort idag. Måste dra vidare och gör det genom att ge er en skön vinnare till helgens V75a som går på Örebro. På den banan vann jag förresten mitt första lopp. Här nedan kan du avnjuta en finishkörning som skulle framställa Flemming Jensen som en Erik Svensson på amfetamin. I sista avdelningen är det vissa som tror att Robber Bergh skall kunna hålla ledningen! Jag skrattar så jag kiknar. Untersteiner måttar in Sem Jafet till 11 gånger! Må gott mina rosa snälla vänner.

Härliga tider, strålande tider…

Så får det bli…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig