Fredagsbrev, arkiv

04 januari 2013

Nytt år, nya möjligheter…

Jag vill börja årets första Fredagsbrev med att säga stort grattis till Torbjörn Jansson som i överlägsen stil vann “Mr Travsport, 2012”. Den snyggaste av de snygga skulle plockas fram och Tobbe sopade rent! Då ska vi beakta att han tillhör det fåtal kuskar som kan och vågar göra en intervju framför en kamera utan att behöva knäppa upp hakbandet på hjälmen innan! Notera annars denna extremt fåfänga detalj som 99 % av våra aktiva alltid måste korrigera innan de är med på bild. Ungefär som att Charlotte Kalla skulle slita av sig ena pjäxan innan hon visade upp sig.


I travets inskränkta värld har mode och stil alltid varit viktigt, dock har det sällan sammanstrålat med samhället i övrigt. Idag kan man kanske försvara det med att stilen kunde vara medveten och lite “tacky” (ja, jag valde utan “h"). Sanningen är väl den att det egentligen bara är bonnigt. Det var inte ALLT för många år sedan som man kunde se Championatstränare komma inglidande på den lokala travfesten iförd vit (alltid sponsrad av försäkringsbolag, foderleverantör eller liknande) polotröja, under den gamla konfirmationskavajen. Rolle Davidsson brukade även dra upp ärmarna på kavajen för att bli ännu mer “rätt”. Svanstedt satt ofta i flanellskjorta och lite för korta jeans de gånger jag såg honom på landets travfester. Jag minns även en sommar när jag låg och solade nere på Tylösand med min gamle vän, Lasse Jakobsson (fotograf Kanal75) under en Sprintermästarhelg. Rätt vad det var så hör vi en brölande dalmas stå bredvid oss när han glatt hälsade. När jag öppnar ögonen så ser jag nedifrån och upp följande: ett par vita träskor (de där mjuka som även användes inom sjukvården, i dessa ett par rutiga strumpor. Där ovan följer två smala blå/vita ben som övergår i ett par shorts. Sedan följde en stormönstrad kortärmad skjorta (tänk Svenne Rubins) väl uppklippt där en bonnig rödbränna pryder bröstet. Högst upp ett huvud med ljust hår som börjat övergå i vitt, en keps och ett par solglasögon modell sent 80tal. Japp, det var Jim Frick i sällskap av ett antal Kalle Moraeus gelikar…


Idag har väl modet gått en aning framåt även inom travsporten men även på kommande Hästgala nere på Rondo så är det 80/20 bland kostymerna med fördel Dressman mot märkesplaggen. Tillbaka till Torbjörn Jansson. Förra året var det ju norskan Malin Berås som vann “Miss Travsport, 2011” och jag jobbade hårt för att få henne inbjuden till Rondo för att få sitt pris. Svennehed och de andra uppe i Hästsportens hus gjorde vad de kunde för att bromsa och de lyckades. Det var naturligtvis viktigare att flyga dit en astronaut i stället. Även i år har jag varit i kontakt med Svennehed för att se om man kunde vara behjälplig med denna 30 sekunders uppskattning till Sveriges snyggaste travkusk. Det har blivit kalla handen igen. Att se saker med lite glimt i ögat är väl inte folket på Hästsportens hus signum direkt. Jag får jobba vidare helt enkelt…

Vi går över till en annan som vi skriker grattis till. Johnny Takter tog i går kväll sin 3 000e seger! Johnny Takter tillhör en av våra skickligaste kuskar i landet. Spelarna uppskattar honom och de tränare han kör åt gör naturligtvis detsamma men de som jag tror gillar Johnny mest är HÄSTARNA! Mjuka körhänder, ett lugn i vagnen och överlag en härlig kontakt och känsla med hästarna. Det här är något som våra vedklyvare ute på travbanorna inte förstår någonting av. Hur som helst, grattis Johnny.
Nej, jag måste tyvärr lämna er för den här gången. Mr Big satt ju klockrent senast och vi fortsätter i samma spår. Det är Bergsåker i helgen och jag har fått in en klaring av bästa sort. i 6e avdelningen sitter Wariner som en smäck! 9 gånger gruset.
Så får det bli…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig