Fredagsbrev, arkiv

21 december 2012

God Jul!

chiristmas_gif

Börjar med lite gnäll bara. Migrationsverket måste nu snabbanställa 300! handläggare inför nästa års förväntade anstormning av upp mot 60 000 syrianer. Nu måste Sverige ta hjälp från EU för att kunna klara av denna rekrytering och utbildning. En stilla undran är bara, hur vore det om man bad EU om hjälp med själva mottagandet istället? Hur skulle det vara om man delade upp dessa 60 000 asylärenden på flera EU länder?

Utopisk tanke, jag vet, men nu lämnar vi raskt det och går över till travsportens underbara värld. Robber Bergh fick åka ut bakvägen förra helgen efter att ha blivit diskad 1 000m kvar uppe på Romme. “Spådamer” eller ej, jag tycker att det är kanonbra att vi äntligen börjar sätta åt de notoriska fuskarna. Det är ett aktivt val man gör när man medvetet tänjer på gränserna och kör med så små marginaler att det krävs att en konkurrent i loppet agerar genom att “flytta på sig” för att en olycka inte skall ske. Vi har nu två färska diskningar uppe men tyvärr så är dessa två fall inte de tydligaste och självklaraste incidenterna om man nu skall statuera exempel. Nere på Halmstad så var det absolut trångt när Conrad gick ner men precis som när Lennartsson fick galopp bakom Åke Lindbloms I Saw You så blir det lite tveksamt när man i båda fallen tydligt ser att Lennartsson och Karlstedt faktiskt “kör upp i vagn” när de galopperar. Hovarna slår upp i bakdelen av sulkyhjulet framför och det är en viss skillnad mot att bli “påkörd” av en som kommer utifrån och går ner. Störning? Ja visst. Men diskning? Lite mer tveksamt. I Bergharns fall så blev det lite knepigt då Roger Malmqvist som satt i dödens framför är ute ett halvt spår när varvet återstår. Bergh kommer ju ner i andra ytter fast han ligger i halvspår (2-3). När Roger sedan “vinglar ner” igen så följer Bergh med i ryggen. Som sagt, jag tycker att den händelsen är lite tveksam. Fast det e klart, vart skulle Hockey tagit vägen med sin häst? Men hade han kört ordentligt i rygg på dödenshästen så hade ju detta inte kunnat inträffa. Svåra frågor det där och naturligtvis så behöver vi en helt ny domarkår om vi skall fortsätta på den inslagna vägen. Tills vidare får vi glädja oss åt att våra superkuskar nu kommer att köra lite schysstare i loppen ett tag.

guid

Akuthjälp inför Julafton. Ge bort en prenumeration!

Maharajah löste uppgiften på bästa sätt senast och det är ny tydligt att det är “nu det gäller”. Om jag känner Hultman rätt (och det tror jag att jag gör) så är loppet om 37 dagar den sista stora fighten! En seger nere i Paris är väl egentligen det enda som fattas?! Medan Raja Mirchi står över tävlingar pga. banunderlaget så luffar Maharajah runt dem i snöyran med vinterdojor och träningshuvudlag. Maharajah-Raja Mirchi 3-0.

Jag läste nyligen att en travbana satsat på sina B-tränare och tagit fram ett “Mervärdeskort” till de som löser B-licens 2013. Kortet ger rabatter på foder, drivmedel, spån och vissa veterinärer. Bra idé som säkert kan vidareutvecklas. Hade man till slut vaknat på Solvalla? Nej, jag tänkte väl det. Det var Bergsåker som agerat…

Jag måste snart lämna er mina trogna rosa vänner. Vill bara avsluta detta Julfredagsberv med att konstatera att travsportens mediabevakning är i akut behov av total makeover. Stollar som leker “Big Brother” i låtsasiglo på Solvallas innerplan är tydligen vad vi skall fokusera på den närmaste veckan. Jag fattar inte riktigt, men att det finns en hel del att förändra inom medias bevakning av sporten står i alla fall för mig helt klart. Med dessa ord vill jag önska er alla en kanonfin Jul och jag tänker inte ösa ut fyra stenklara vinnare bara för att ATG nu valt att mjölka ut de sista millarna ur våra plånböcker. Nej, du skall få EN härlig klaring till lördagens “riktiga” omgång på Solvalla. V75an avslutas med ett skitlopp och det är därför vi kan kliva in på Global Knight till 28 gånger Julskinkan! Mumsfilibaba.

Det verkar som att Torbjörn Jansson kommer att plocka hem “Mr Travsport, 2012”. Ledningen är säker och Claes Sjöström ligger fortfarande Jumbo! Vill du påverka? Klicka här för att rösta.

P.S. Jag hörde att man skall klippa bort den söta lilla grisen “Nasse” ur Nalle Puh. Det onda lilla grisen associeras till Göbels och Göring sägs det.

nasse_50b7b157ddf2b33fc00006b2

Bye, Bye Rasse Nasse.

Så får det bli…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig