Fredagsbrev, arkiv

25 maj 2012

Äntligen...

Elitloppshelgen står nu framför dörren och jag ska snart in till Solvalla för att se fredagens tävlingar. Sverigeloppet, mont'e går som lopp sju. Här skulle egentligen Carina Sköld vara med och även vinna. För en dryg vecka sedan satt jag på Bangkoks flygplats och väntade på TG960 mot Arlanda. Wifi på en av världens största flygplatser buffrade ordentligt och man kunde nästan höra tjutandet och knastrandet från ett gammalt 54 modem som stod och surrade på något kontor inne i avgångshallen. Jag lyckades i alla fall få upp Atg Live precis när man kom iväg till Sverigeloppets mont'e uttagning på Sundbyholm. Carina Sköld red som vanligt ett perfekt lopp och hade precis kopplat greppet mitt på upploppet och även fått upp en segernäve i skyn när man plötsligt blåser av loppet, 150m kvar! Tydligen hade Linnea Swartling bestämt sig för att kliva av i farten någonstans bak i det slagna fältet och då skulle det alltså blåsas av. Fullständigt vansinnigt så klart och loppet fick ridas om en gång till senare på kvällen. Carina red åter ett bra lopp men nu räckte det inte till seger. Vann nu gjorde istället Flyt-Åsa Svensson med Raisa De Bellouet, samma Raisa som Tiptop löpte jämnt med på Eskils i hans senaste start (han vinner på tisdag). Vinner fredagens mont'elopp gör nu nummer 1, Rockstar. Tro nu inte att Carina Sköld sitter på platserna idag och är bitter. Nej, hon är uppe på Hagmyren och skall vinna lopp åt Jan-Olov Persson, lira!

Över till Elitloppet. Som sig bör så skall det snickas och snackas en hel del om hästar som är med och hästar som inte är med i loppet och så även i år. Glen Norman är en hederskille, jag minns för typ 30 år sedan när jag tog min licens och hade min egen Epona Pärup behandlad mitt under kursen. Glen erbjöd mig, Virvel Sund till några utbildningslopp. Inne i stallet stod häst, vagn och sele med skydd och huvudlag hängde prydligt utanför. Som sagt, en hyvens kille. Även Peter G är en trevlig prick. I början av karriären var han väl lite VÄL smittad av gårdsägarens grabb så det blev en hel del hyvlingar med glänsande spö i loppen men det är inte alls så farligt längre. Jag måste däremot få säga att uttagningen av Dileva Käll var och är patetisk. Nu hade de ju i och för sig en jäkla tur med spårlottningen. Från spår 8 är det bara att backa ner och köra fast sig. Ingen risk för hybrisstyrningar således. Från tredje inner kan hon absolut lifta med till en finalplats där hon sedan blir oplacerad. Detta skulle således innebära 75 000:- inkört på två 1, 10 lopp samma dag! Bra eller dåligt?

Caballion är ett kapitel för sig. Hästen är INTE fräsch. Kapacitet? Ja visst, men här blir det kanske tre stenhårda 10 lopp på åtta dagar. Så matchar bara en dåre sin bästa häst om man dessutom står i tv och säger, "om ni bara visste hur mycket pengar vi har lagt ner på veterinärer för den här hästen!" Jag är högst villig att erkänna Caballion som en riktig värsting, antagligen en av europas bästa hästar och det är just därför som jag har så svårt att fatta hur man tänker där ute på Eriksund. Oavsett hur det går i helgen så är det med 97 % säkerhet färdigkört för ett längre tag framöver. Caballion skulle nog kunna sopa rent nere i Paris kommande vintermeeting men då borde han matchas som Hultman gör med Maharajah, kanske ägaren borde fundera på ett tränarbyte...

Sanity exponeras nu på ett närmast vulgärt sätt och "Söta Malin" smackar i sig för glatta livet. Sanity är ju mer av en lottvinst än en träningsprodukt vilket i och för sig inte är något speciellt. Malin har matchat klokt fast nog var det fult med petningen av Bosse Eklöf. Johnny Takter, ja visst, en sulkykonstnär av rang men Sanity hade naturligtvis haft samma rad med Eklöf i vagnen men där tog väl den jämtländska hybrisen över. Kan Sanity vinna årets Elitlopp? Klart han kan, Iceland och Brioni har tidigare visat att det inte behövs fältets bästa häst för att vinna, det är andra parametrar som styr.

Ute på Ekerö står ju som bekant Oreccietti. En del surrar om att Commander Crow skall kunna hålla ut Orre från start och jag skrattar så tårarna rinner när jag läser det. Den enda som kan ställa till det för Sobrilström är Lill-Goop. Classic Grand Cru. Den pållen har egentligen inget i Elitloppet att göra men från start kan han vara med och stöka tyvärr. Fick nu tyvärr lite inside på att Sobrilström inte kommer ladda och då tror jag dessvärre att det kan bli maskinvarning på Orecchietti.

Årets upplaga av Elitloppet ÄR inte bra. Vi har, några hästar med som bara är för dåliga och sedan har vi ett antal kanonhästar som tyvärr är helt ur form. Avslutningsvis finns det några som är bortlottade. När dammet lagt sig över Bällstaån så blir jag inte alls förvånad om det står en gammal bilhandlarson i vinnarcirkeln och tränaren bryter på brunostdialekt...

Nej, nu måste jag snart dra mot Solvalla. Tänkte bara ge er lite sköna lir i helgen. Lindblom blev med rätta besviken när det blev ryggdunkar uttagning för de sista platserna i Elitloppet och det var kanske därför han nobbade Swden Cup som i år ser klenare ut en Ove A Lindqvist på diet. I Harpers hade han vunnit skitlätt men där plockade han ut Winning Love istället. Fast det spelar ingen roll. Pitch Command vinner framlänges, baklänges och lite på sniskan! 9 gånger spriten. Så fort Solvalla slagit igen efter lördagen så är det hög tid att dunka in på Eurovision Song Contest. Alla säger Loreen men jag har sagt Ukraina. Efter semifinalerna har även Turkiet och Frankrike visat framtassarna och jag föreslår spel på alla tre. Ukraina, Frankrike samt kebabkillen från Turkiet. Fina pengar in på kontot där och jag säger, varsågod.

får det bli...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig