Fredagsbrev, arkiv

30 december 2011

Gott Nytt År!

fireworksanimation-13

I morgon kväll så tar 2011 slut och ett nytt år startar upp. 2011 var ett ok år men inte mer än så. För travsportens del så var året som gick ännu ett monotont travande, “dygnet runt” och  över allt. Det travades i ombudens tv apparater, hemma i tv soffan flera gånger om dagen, i datorer runt om i landet och nu även i mobilerna! Jo, jag vet. Det travades även PÅ TRAVBANORNA fast det är det snart ingen som tänker på. Det är så mycket trav i tv så man blir matt och mätt. Ibland kommer jag på mig själv, sittandes vid tv:n någon vardagskväll och kollar på innerplan efter “riktmärken” i form av bandomartorn, reklamskyltar, stallfik eller liknande bara för att se vilken bana det travas på…

Hr det blivit FÖR mycket trav då? Ja, jag tror det. En vanlig vardag har vi lunchtrav, eftermiddagstrav och kvällstrav. Det BLIR helt enkelt bara för mycket. Jag skulle faktiskt uppskatta en tv-trav fri dag i veckan! En dag där man faktiskt MÅSTE åka ut till banan för att få uppleva tävlingarna. Detta är naturligtvis inget som Atg funderar kring, de fokuserar som vanligt endast på totoomsättningarna. Så länge degen trillar in så är de nöjda. Jag undrar hur det blir 2012? Fortsätter det i samma anda? Jag tror tyvärr det. Hua vad trist det låter. Vi livar upp oss med ett klipp där Fredrik Lindström spekulerar i hur Orup skulle vara som, travhäst!

Orup som travhäst…

Om en månad är det RIKTIGA travtävlingar på en välbesökt travbana i Paris! Maharajah är, precis som jag anat, på god väg att spänna bågen igen. Eftersom mediamupparna vänt på kappan och mer eller mindre rekommenderat Hultman att riva av dojjorna på Maharajah, och lägga dem på hyllan för att sedan pensionera honom så  kan de nu jobba i lugn och ro och slå ur “underläge”. En fd. travtränare stod i tv och snackade om att Maharajah kanske helt enkelt var “slut” efter den hårda matchningen 2010-2011. Vilket trams! Jag tror faktiskt att de Gröna har BÄTTRE möjligheter denna gång än förra…

parisen

Miss Travsport, 2011. Omröstningen blev en stor succé och det har lagts mer än 13 000 röster! I morgon kväll stängs röstningen och det verkar helt enkelt så att ni här hemma hellre ser norskan Malin Berås som vinnare och alltså anser “vår egen” Sandra Svensson som betydligt “fulare”… Skulle det vara så att ni vill fälla norskan så krävs det en röstmania av stora mått.Omröstningen finner du här! Jag hoppas sedan att Atg är behjälpliga och bjuder in vinnaren till Rondo för att mottaga det eleganta priset!

Ett nytt år börjar:

Nästa år hoppas jag att: Caballion och Reven dÁmour får chansen att hälsa på hos Sven Lindblom en gång i månaden så vi får se dessa pållar tävla på fyra friska ben…

Nästa år hoppas jag att: någon travbana i landet vågar ta steget och harva upp banan till ungefär 4 sekunder långsam. Dels får hästarna ett gynnsammare underlag att tävla på och sedan “ökar” marginalerna så att inte positioner och startspår avgör till 91 % Nej, låt de starkaste och bäst tränade hästarna vinna istället…

Nästa år hoppas jag att: Solvalla kan komma ner på jorden och skriva ut p21 lopp till sina tränare och ägare…

Nästa år hoppas jag att: Nurmos hästar slipper halsinfektioner, i bakbenen…

Nästa år hoppas jag att: amatörer och småtränare förstår det bisarra i att sätta upp kuskar som Jennifer Tillman och Daniel Redén på sina hästar när Torbjörn Jansson, Kaj Widell och andra står lediga vid staketet och tittar på…

Nästa år hoppas jag att: det lossnar för Kjelle Brandt…

Nästa år hoppas jag att: Stig H anmäler och sätter sig upp och vinner lopp över Walmann, Svante Båht och gubbarna nere på Halmstad…

Nästa år hoppas jag att: kuskar som får böter eller avstängning för drivningsförseelse får köra kommande 20 lopp utan körspö…

Nästa år hoppas jag att: det ligger mer än 2 spadar spån i gästboxarna som man betalar 3-400:- när man är ute och tävlar…

Nu mina rosa trogna vänner vill jag bara önska er alla ett riktigt Gott Nytt År! Du kan börja det nya året med att vinna ett gäng biobiljetter!

Den senaste tiden har det varit stolpe ut och hade inte Uhrberg kört som ett arsle förra helgen så hade New Line hunnit fram i god tid. Till årets sista V75a på Halmstad får vi förlita oss på en annan kusk som ofta känns lite “instabil”. I Guld (avd3) vill man trycka ner Noras  Bean till favorit trots att pållen är en notorisk ickevinnare. Med anledning av detta så lastar vi andra in på Strong Boy D.E. trots att Joakim Lövgren ibland kan trassla till det för sig ganska ordentligt. Oddset blir i alla fall mumsigt! Ha det gott mina vänner.

lanson_champagne_rose_label_rose_glass_front-hires

Bästa nyårs Champagnen!

Så får det bli…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig