Fredagsbrev, arkiv

23 september 2011

Höstfredag...

Solen skiner över Mälaröarna och löven börjar så sakteliga falla mot marken. Mmmmmm så vackert?! Nej, fy fan. Nu kommer mörkret över oss igen och det tar inte lång tid innan man slagit upp knogarna på vassa brodd när man stå och slinter med broddnyckeln. För varje år som går så känns det som att mörkret blir längre och längre och motståndet att kliva ur sängen på morgonen blir allt större! Som sagt, bara att bita ihop och förtränga. Det enda positiva med detta mörker är att vi då närmar oss vintermeetinget i Paris och detta ser jag verkligen fram emot. Förra vändan var det ganska klena framgångar från Sverige (Kung Hultman borträknad) så till detta meeting hoppas jag att vi får se lite fler svenska framgångar.



Det här är min första vecka hemma efter senaste Phuketresan och nog händer det saker här hemma direkt. Först och främst så får vi se hur våra politiker sviker sina väljare (se Moderaterna) när de sätter sig till bords med Miljömupparna och knackar igenom det vansinniga förslaget att vi nu skall öppna Sveriges grindar ytterligare och denna gång vräka in Somalier på "anhörigbasis". Somalia har massor, massor med människor som mer än gärna vill flytta upp till Sverige och leva gott här utan någon som helst motprestation (typ arbeta). jag kan faktiskt inte se varför människor skall få åtnjuta sig ett rikare liv hos oss bara för att de har någon avlägsen släkting som redan glidit in i Sverige och krattat manegen. Människor som skall få möjligheten att komma till vårt land skall ha riktiga skäl och då räcker det inte att man har en morbror som är VD för Café Opera. Nej mina kära Moderater, ni är ena riktiga ynkryggar här...

Vidare till annat. Det är farligt att vara barn i Sverige nu för tiden. Uppe i Sigtuna så dränker mamman sina barn och nere i Bergsjön har en 4åring fått sätta livet till i en "badkarsolycka". Vad är det som händer? Vad är det för typ av människor som beter sig på detta sätt? Jag tror det finns en gemensam nämnare...

Med dessa få ord så måste jag dra vidare för det här gången. Nästa fredag utlovas ett fylligt Kriterie Fredagsbrev.

Denna helg körs det tramstrav med Norrbaggarna och vi hittar där en fin vinnare. Efter några strul lopp så är det dags för Opal Hall igen. En spik i första till 5 gånger således. Varsågoda.

Så får det bli...

7 kommentarer:

  1. Håll till godo / norrlandsmuppen Håkan


    En amerikan, en arab, en somalier och en svensk sitter på ett tåg..
    Amerikanen tar upp en bunt dollarsedlar som han slänger ut genom fönstret och ropar:
    Sånt här har vi gott om!
    ...Araben tar då upp en säck med sand som han börjar slänga ut genom fönstret och ropar:
    Sånt här har vi gott om!
    Då tittar den oroliga somaliern på svensken och säger:
    TÄNK INTE ENS TANKEN!!!


    Aftonbladet har frågat 1000 st: "Tycker du att det är för många invandrare i Sverige?"

    17% svarade Ja!
    11% svarade Nej!
    och 72% svarade اعتقد ان هناك الكثير من المهاجر

    SvaraRadera
  2. Du har ju helt tappat stinget. Från att ha skrivit roliga anekdoter om travet har du gått till att vara en tråkig människa med rasistiska åsikter.
    I kommentaren här ovan ser du väl vad du drar till dig för människor också?
    Handlar inte allt om solidaritet i grund och botten? Vi ska väl hjälpa människor oavsett om de kommer från Timbuktu eller från Vällingby?

    SvaraRadera
  3. Hej Anders. "Roliga anektdoter" är precis lika viktiga som att kunna ifrågasätta när ett land är på väg att rasa ihop. Jag tror faktiskt att du får lov att slicka i dig även den sidan av Stallchefen...

    SvaraRadera
  4. P.S. Inlägget ovan ditt var ju riktigt kul...

    SvaraRadera
  5. Dennis,
    När du skriver om missförhållanden i travet, håller jag oftast med dig. Dina berättelser om din uppväxt, samt det som hänt i travets värld, är suveränt. Vissa av dina inlägg, när det gäller invandrare är ok. Ibland går du över gränsen. Kanske dags att läsa igenom det du skrivit en gång till, innan du publicerar
    Bästa travhälsningar
    gunnar h

    SvaraRadera
  6. Hej Gunnar. I veckans Fredagsbrev så ifrågasätter jag Moderaterna som nu samarbetar med Miljöpartiet av "principskäl" (inte samarbeta med vissa demokratiskt valda partier). Jag är övertygad om att Moderaternas väljare INTE sympatiserar med Miljöpartiet i de frågor som man nu samarbetar kring. Jag skriver även att jag tycker att det är totalt fel att ha "anhöriginvandring" i Sverige. Precis som många andra länder så har Sverige ett system där vi granskar ansökningar från människor som vill bosätta sig här och att "anhörigbasis" inte borde vara en orsak till bifall i en ansökan står jag för och jag undrar vilken "gräns" jag då går över. jag kanske tycker att vi skall neka 5 000 ansökningar på "anhörigbasis" och istället ta emot 10 000 personer som flyr för sina liv. Jag ser inte vad som är fel med det.

    SvaraRadera
  7. Hej Dennis.

    Du har rätt att tycka att det är fel med anhöriginvandring när andra har starkare och bättre skäl att få komma hit. Men det här som du skriver:

    "Vad är det som händer? Vad är det för typ av människor som beter sig på detta sätt? Jag tror det finns en gemensam nämnare..."

    Vad får du ut av det? Du insinuerar saker som är oväsentliga. Att den misstänkte serieskytten i Malmö har något gemensamt med mannen som dömdes för mordet på Caroline Stenwall är inget som du skrivit om?

    SvaraRadera

Om mig