Fredagsbrev, arkiv

06 augusti 2010

Äntligen närmar sig hösten...



Det kanske låter lite märkligt men vi går mot höst nu. Nätterna har redan börjat bli kolsvarta och så fort solen gömmer sig så försvinner värmen direkt. Det bästa med detta är att vi snart slipper allt "sommartrav". För de som förlägger en festarvecka nere i Halmstad eller en helg runt Axevalla under sommaren så är det naturligtvis roligt att stå och skråla med kylväska och goggles men själva travet är väl egentligen inte så väldigt kul?! För det mesta får vi se favoritparader där hyrkuskarna välvilligt släpps till ledning och sedan har allmänhetens åkning med favoriten innan man åker ifrån motståndet till slut. Denna sommar tror jag det varit extra många vinnare från just spets. Inte så konstigt med tanke på att travsportens marginaler nu minskat ytterligare. Det är därför jag nu redan börjar se fram emot höst och vinter, ur travperspektiv.

Stefan Hultman har mycket att klura på i dagarna. Mysteriet Triton Sund fortsätter troligtvis att gnaga. En del har sagt, "-han har ju alltid varit knackig och nu är han helt slut". Det där stämmer faktiskt inte alls. Visst har Triton Sund under hela karriären haft lite krångel med aktionen och det är inte alls omöjligt att det under hela tiden funnits någon dold skavank som spökat. Men ingen kan komma och påstå att en pålle drar in femton mille om den inte är kurrant. Vi ska även komma ihåg att Triton tjänat de mesta pengarna i Sverige och inte, som t. ex. Opal Viking, kunnat dra in alla pengar utomlands när det är helt ok att ha "godispåsen" med sig. Nej, nu är det något annat som krånglar för Triton, var så säkra. Och det är väl inte helt säkert att han över huvud taget kommer tillbaka, framtiden får utvisa. Hur som helst så är det i alla fall en ruggig häst som matchats riktigt snyggt under karriären så han skulle då vara väl värd pensionen...

Mer Hultman. Det är ju trots allt inte helt tomt i ladorna nere på Yttersta och nu är det Maharajah som står i fokus. Stefan har ju siktat på Pda 2011 med Maharajah i snart 2 år och det är naturligtvis det stora målet. Egentligen tror jag nog att Hultman gärna skulle kunna vrida fram tiden till december för att "slippa" fundera över denna höst. Nu närmast så snackas det om Solvalla den 18 augusti. Jubileumspokalen skulle vara det logiska valet enligt vissa. C Th Ericssons Memoreal är det andra alternativet Det är en mille i Jubileumspokalen och där skulle han då få möta blötdjuret Nu Pagadi. Stefan är en klok man och vi kommer inte att få se det mötet. Det blir C Th för Maharajah, jag är fullständigt övertygad. Det är ett mer passnade lopp och det är som sagt sista söndagen i januari som gäller...

Överraska sambon. Få fart på grejerna!

Lite mer Hultman. Av en tillfällighet så kom jag och tänka på en viss Jocke Hedlund. För en massa år sedan när jag och Stefan var hos Uffe Nordin så jobbade även Jocke Hedlund där. Jag minns då speciellt en torsdagsmorgon när vi satt i fikarummet inför en fortkörningsdag. Hultman och jag kom på den fantastiska idén att hälla Plegicil (ett lugnande och muskelavslappanande preparat som användes till häst för olika situationer) i kaffebryggaren medan Hedlund var uppe på stallgången och selade. Jag tvekade men Stefan var desto mer driftig. Sagt och gjort. När Jocke sedan kom in i fikarummet så hällde han upp en ordentlig mugg med kaffe. Vi fikade och höll masken. Redan när Uffe Nordin körde in Jocke Hedlunds första passhäst i duschhallen så började det bli tiktigt spännande. Hedlund var märkbart fumlig med remmar och knäkappor. Efter en stund satt han på gången och duschade hästen! Vi andra skrattade så vi grät medan den stackars Hedlund hade svårt att orientera sig ordentligt. Så här i efterhand så kanske initiativet inte var så där värst klokt. Dosering till stor häst brukade vara någon matsked och då hängde pållen betänkligt i kedjorna. Hur Stefan egentligen "doserade" när han pyttsade ner Plegicil i bryggaren vet jag inte men det är möjligt att Jockes hälsostatus fick sig ett litet test den där torsdagen...

Något år senare var Jocke Hedlund nere med sin egen, Stoffer Long på Gotland en sommar. Det här var under en tid av år då jag alltid var nere hos Hassborg under somrarna. Hedlund hade Stoffer Long inne hos Pär Hassborg och vi umgicks mycket den sommaren. Pär, Jocke och jag tillhör den lilla, men dock exklusiva grupp som i ösregn åkte ner till Anna Books "legendariska" Gotlandsspelning i en orange Volvo 240, en spelning som skulle visa sig vara inställd...

En annan kväll den där sommaren så var vi ute på Snäck hotell och röjde. Mycket travfolk och god mat. Efter middagen gick jag bort och provade Rouletten. Det gick bra och jag blev kvar ett tag. När jag sedan kom tillbaka till matsalen så var borden borta och nu var det sittande publik mitt i en show. Magnus Härenstam körde sina nummer och jag minns att Jocke Hedlund bistod Härenstam med uppmuntrande tillrop under paradnumret "verkmästaren i magen". Det blev lite liv på vakterna men det lugnade sig efter ett tag. Ingen serveringspersonal så lång ögat nådde så middagen blev behagligt "billig". Jag kom hem till Pär, där jag då bodde, vid 3 tiden på morgonen. Jocke rullade väl in vid fem. När vi sedan vaknade så fick jag höra att Hedlund även hamnat i trubbel angående en obetald nota! Jag kände mig då tvungen att göra en korrigering. En lång cykeltur på rosa cykel upp till Snäck och saken var utagerad.

Det hände massor med annat under den där sommaren men det får vi ta en annan gång. Jocke Hedlund började senare som privattränare åt Stall Farming och idag tror jag att han är hovslagare hos Roger Walmann. Jag är ganska säker på att han, i alla fall tar sig en funderare innan han accepterar en fika inne i Janne Nordins stall...


Jocke Hedlund.

I tisdags så lade sig vår kämpe katt Simon på trappan och dog! Det var naturligtvis ledsamt men Simon fick ett långt och lyckligt kattliv hemma på Munsö. Simon skulle bli 20 år.

Förra helgen så föll bitarna åter på plats efter en tids "stolpe ut". Johnny Takters mjuka händer var precis vad Jodas Julia behövde för att bita tag i grejerna och förnedra ytterligare en favorit i Guld. Segern blev enkel och oddset riktigt ok. Hoppas ni lastade in. Den här helgen så är det, om möjligt, ännu enklare. Visst kan jag säga att Jodas Julia är stenklar igen men det är i 4:e avdelningen som vi finner en hammarspik! Jag är fullt medveten om att Åke Lindblom inte vinner på rikstoton så där jätteofta men med Cayenne Käbb så blir det brisarseger till 23 gånger kräftorna. Varsågoda mina rosa vänner!

Så får det bli...




.

1 kommentar:

  1. För jävla bre Fredagsbrevf igen!
    Vi väntar på fortsättningen på din berättelse...

    Mia.

    SvaraRadera

Om mig