Fredagsbrev, arkiv

14 maj 2010

Hemma igen…

Så var man hemma i vardagen igen. Nere på Phuket så var allt precis så härligt som det kan vara. Vädret var kanon och både mat och dryck smakade förträffligt. Förberedelserna inför höstens senior resa som vi skall genomföra har gått fint. Väl hemma så var det dags för ett montékval IGEN för Bauxit Rosa. Han klev iväg utan problem och inledde på lugna 1,21 första varvet. 800m kvar slog han ihop vilket resulterade i en gunga med tillhörande 5 sekunders “på stället stopp”. Detta gjorde att tiden rann iväg. Således innebär det att ett nytt montékval närmar sig. Varför monté kval? Bauxiten är i princip omöjlig att få iväg i voltstart med sulky men under sadel så ökar chanserna med c:a 75 % Dessutom så är det enklare att jogga 25 i ett montékval än 22 i ett sulkykval…

Jag vill börja med att säga grattis till Ludde och Erik till segern i Kungapokalen! Som vanligt så hade Kolgjini fin form på hästarna när det gällde. Adielsson är topp tre bland kuskarna i Sverige men Kungapokalen tror jag nog min morsa hade vunnit om hon suttit upp bakom Sebastian K, så enkelt kan det ibland vara.

1: Vänd hästen med huvudet mot den riktning som startbilen står när lampan på bilen börjar blinka.

2: Ta sikte på den siffra på vingen som stämmer med den siffra din häst har.

3: När startbilen lämnar fältet så släpper du efter på tömmarna och låter din häst rusa till ledningen.

4: När uppdragsgivaren sedan kommer upp utvändigt om dig så drar du hårt i tömmarna och lämnar över ledningen till denne.

5: Håll sedan ganska hårt i tömmarna så att din häst inte springer upp i vagnen på ekipaget framför.

6: När hästen framför sedan galopperar och tas ur fältet så är det bara att släppa efter på tömmarna och blunda.

7: När du sedan hör att folk, från staketet, skriker "-grattis" till er så är loppet över. Du kan då börja dra i tömmarna igen så stannar hästen.

8: Sedan är det bara att köra mot vinnarcirkeln, där väntar priser, heder och uppskattning. Hästen tar då personal över så du kan njuta av framgången till fullo.

Som sagt, Erik är bland de bästa men i torsdags kväll behövdes det inte...

Delta i reseundersökningen så är du med och tävlar om en veckas solsemester!

Att travet bryts i två delar under allt snabbare takt märktes extra tydlighet under onsdagens Solvallabesök. De stora blir större och de mindre får, i princip, packa ihop. Vi är totalt chanslösa. Jag vet att det fortfarande finns undantag. Jag har själv valt att inte satsa på några nya hästar i lågprisklassen och då är jag fullt medveten om att en häst som Bauxit Rosa mer eller mindre är dömd att misslyckas. Att en liten amatör som, Jonny Lehrberg kan ta fram hästar som, Just By Myself och Super Khan visar att det fortfarande finns en mikroskopisk chans att lyckas bland de stora giganterna, även om det naturligtvis krävs en enorm dyngröta.

Godisboxen.se

För ett antal år sedan satt jag på ett flyg från Phuket. I sätet bredvid satt en kille med sin sambo och bebis. Det var “gangbang-ledaren” Christian Huselius. Han hade flytt mediastormen ett tag efter den blöta hotellnatten då han och några “goa gubbar” satte på en tjej på hotellet. I onsdags såg jag honom på Solvallas stallbacke. Tänk att en så pass klen kille kan hävda sig så bra i den brutala sporten hockey?! Massor av millar ramlar in på Huselius konto under tiden han puffar omkring pucken på isen. Detta för mig åter in på “den avbrutna travsporten”. Huselius ville ha en häst att heja på i Pda och gödslade då pengar över Gooparna och fick då en chans att kliva in på Quarcio du Chene. Det blev inget Pda men nu vankas det i stället Elitlopp!

Ta ett lån via SMS eller webben hos Expresskredit.se! Låna upp till 3000kr och få pengarna inom 10 minuter!

Lite senare satt jag på stallbacksläktaren och snackade med Hultmans mediamaster, Tommy “Smockan” Berghagen”. Vi jobbade ju samtidigt på valla på “den gamla goda tiden” och nu satt vi och bevakade varsin kvalhästvärmning. Jag kikade på en fux med för korta ben som skulle försöka montékvala och Smockan hade koll på en ljusbrun häst med grön kusk. Det är ungefär här som känslan blir så uppenbar. Vi är i två helt olika världar. Travsporten var inte så tidigare men nu kändes det verkligen glasklart. Travet har blivit en materialsport till 97 % och utan “rätt kött” mellan skalmarna så spelar det ingen som helst roll hur snitsig du än är på att svetsa spångskor, dra fast blyboots med ståltråd, eller bära iväg dem från start. Nu är det ljusbruna hästar utan skor. Unga häståkare som ligger bakåtlutade i femtiotusenkronors vagnar med handstropparna under armarna. I högtalaren hör man, “-första femhundra på 1,10,5”. En titt i programmet avslöjar att loppet är för hästar med högst 45 000:- Som sagt, vi upplever nu “den avbrutna travsporten”. Och när en sådan som Markoolio kan köpa in sig i en Sprintermästarseger så är det bara att kapitulera…

I tisdagens utgåva av den statliga travtidningen kunde vi läsa att rövaren Stefan Lundborg slitit åt sig 6,3 millar från Solvalla innan han klev över till UNIBET:s parasitföretag. Skulle jag en mörk kväll stöta ihop med Stefan Lundborg, som för några år sedan stod och kräktes ut floskler kring sitt “engagemang” och “brinnande Solvallahjärta” så skulle näsan sitta lite snett på honom.. En av mina gamla vänner och dessutom min första kärlek, Annette Jansson har, precis som jag själv varit med i travet ända sedan vi slet som djur i Sören Nordin och Ludde Karlssons stall. Jag fortsatte med hästarna och Annette sedan inom Solvallas verksamhet. Under nästan 20 år har Annette varit verksam på Solvalla i olika former. Den kusk som inte kört ett alkotest eller fått sin häst kontrollerad av Annette i defileringsvolten på Solvalla har antagligen aldrig varit där! Förra hösten så fick jag höra att Annette Jansson och ett gäng till hade blivit utkastade ur Solvallas verksamhet. En del av de som blev kvar är riktiga nötter som bara sitter där för att rövaren Lundborg och gänget velat favorisera vissa. Den kompetens, erfarenhet och VERKLIGT brinnande Solvallahjärta som Annette Jansson och några till med henne hade, var tydligen inget som rövaren Lundborg värdesatte när han skulle rensa ut! När man då får läsa att han själv plundrar Solvallas kassa på 6,3 millar då är det inte mer än rätt att han borde ha en snednäsa! Då har vi inte ens börjat granska vilka upphandlingar som gjorts kring olika uppdrag till Elitloppen och andra större arrangemang. Vilka körde ut material? Vilka snickrade och lagade? Jag har en känsla av att rövaren Lundborg plockat på sig mer deg än de 6,3 miljoner som nu redovisats. Och så undrar folk varför det går åt helvete för Solvalla…

stan

En skulle bort, men det blev fel…

Läs mer här!

Annars måste jag säga att en vårkväll på Solvalla är rätt trevlig. Att tre muggar kaffe med macka på gamla Travernan landar på mer än 160:- är naturligtvis sinnessjukt men det kanske är Rövaren Lundborg som köpt in sig i verksamheten. Om Solvalla över huvud taget skall kunna leva kvar i någon form så krävs totalt nya tankar och jag har svårt att tro att frälsningen består av en PRO medlem från brunostarnas land…

Jag brukar försöka förtränga skadeglädje så gott det går men ibland är det omöjligt! När jag på en palmfylld strand under Phuketvistelsen fick se att Opal Viking åter igen agerat bromskloss så drog jag lite på munnen. Käre Djurparkslallare, det är slut nu, tvärslut. Girigheten flödar även hos ICA handlaren som driver Stall Rally. Alla känner nog till att handlarn´s hästar, med Lugdunum i spetsen flyttade från Åke Lindblom till hästfabriken i Holm. Väl där så fiaskot ett faktum och när man kunde läsa att Lugdunum skulle ha lite chans på Solvalla i onsdags så kunde jag med ett leende på läpparna konstatera att fiaskot fortsätter. Pang upp i vingen och sedan godnatt. Förresten så fick Kari specialbeställa ett kval till Lugdunum nere på Halmstad för att han skulle kunna gå iväg felfritt. Undrar om jag kan höra med Solvalla om man kan göra detsamma med Bauxit Rosa? Nu är Lugdunum till salu och Åke är redan tillfrågad. Naturligtvis så avstår han. Möjligt att jag skulle höra med Lindblom om ett samarbete? Trots att Lugdunum är till åren och har en bra slant på sig så tror jag nog att det finns lite spring i benen kvar hos honom, om han bara fick lämna fabriken i Holm och komma till ro och bli häst igen.

Spara upp till 50% på din märkesparfym. Handla tryggt mot faktura!

Nej mina vänner. Nu är det dags att ta sig ut. Lokomotivgrillen skall fixas till inför sommarens grillkvällar. Till helgens V-75:a uppe på Dannero så skall ni få en riktigt klar smäckvinnare! I guld så skriker man om Triton Sund. Örjan slutade köra med honom 500m kvar senast nere på Åby och det fanns nog rätt mycket sparat. Det är ett ganska klent gäng han skall lägga på rygg och det borde vara en lätt sak MEN! Jag vet inte vad Jim Oscarsson pysslade med uppe på Umåker när han missade startbilen med 70 meter men jag är ganska säker på att det inte händer igen. Tritons formtopp kommer om två lopp medan Dig For Dollars har hysterisk dito. Jag tror att vi får 7 gånger nötterna och då är det väl bara att kliva in!

Så får det bli…

1 kommentar:

  1. Tack för ett fantastiskt bra Fredagsbrev igen! Tänk att den där Lundborg har fått hålla på...

    SvaraRadera

Om mig