Fredagsbrev, arkiv

21 augusti 2009

Vårda under hat?

Lira sköna "head to head" spel i travloppen!

Då var det fredag igen och just nu är jag ganska upprörd. Som de flesta säkert läst och hört så har en kille plågat ihjäl katter nere i Lerum. Djurplågare är något av det värsta jag vet! Min kropp reagerar alltid direkt när jag ser eller hör hur djur plågas. Jag vet inte om jag är ovanlig men jag tror faktiskt att jag mår ännu sämre när jag ser hur djur lider än när man sprängt ett torg någonstans i världen, en hel by som dör av svält eller liknande.

Det är nämligen så att där vi ser att människor lider kan vi med 100 % säkerhet räkna med att djuren på samma plats lidit ännu mer! Så är det bara.

Jag jobbade under många år som skötare på Rättspsyk, Huddinge. Jag var bl.a. kontaktperson för en pedofil som förgripit sig på sin dotter sedan hon bara var något år gammal. På samma avdelning fanns personer som begått de mest fruktansvärda brott. Många frågade mig hur jag kunde arbeta med dessa människor och för mig var det faktiskt inga större problem. Vad som krävs är ett stort mått av empati och medkänsla. Detta krockar naturligtvis om man tänker på de brottsoffer som blivit drabbade av de människor som jag skall vårda.

När jag då tänker på den person som begått dessa övergrepp på djur så undrar jag faktiskt om jag över huvud taget skulle kunna hantera en sådan person. Nu har i alla fall killen som plågat ihjäl katterna i Lerum gripits och över landet utbreder sig ett kollektivt hat. Jag är en av dem som "hatar mest" just nu. Skulle jag få möjligheten skulle jag nog kunna ha ihjäl killen direkt, tyvärr.

Individer som sadistiskt plågar djur brukar tyvärr allt för ofta övergå till övergrepp mot människor så det är viktigt att en sådan person tas om hand i god tid. Vi får hoppas att man nu vågar ge ett korrekt straff (vård). Vad djurplågeri beträffar brukar domstolarna vara betänkligt veka. Det finns människor som kommer att få vårda aktuell gärningsman på en sluten psykavdelning och till dessa personer vill jag rikta en stor beundran. Ni gör ett jobb som jag nog inte skulle klara av trots all min, ur egen utsago, empati...

Jag hoppas att ett litet helvete väntar den fruktansvärt onde personen som begått alla dessa övergrepp mot djur.

Gärningsmannen heter: Joel Benjamin Ander, född 1989-01-07.

Länken nedan går till det brev som han lämnade tillsammans med en av de ihjälplågade katterna (vidriga detaljer).

Brevet.



Johan Benjamin Ander.





Vill du hjälpa djur som lider kan du göra det här!


Över till trav:

I onsdags kväll så var det Jubileumspokalen på Solvalla. Vädert var underbart, trivslen på stallbacken var stor och travprogrammet innehöll många fina lopp. Själva Jubileumspokalen gick sent på kvällen och spänningen inför loppet låg i luften. En mille att köra om är ju trots allt inta vardagsmat, ens på på Solvalla. Iceland var ju ruskigt bra och var en värdig vinnare men Robber Berghs hjärnblödning, att kliva ner i rygg på Torbjörns bromskloss, var ju i alla fall bland de mest korkade jag sett på länge. Hur som helst, det var en trevlig kväll på Solvalla.

Nej mina vänner, nu får det räcka för idag. Jag måste börja packa. På söndag tar jag med mig sambon och lite ungar till Phuket! Det blir en skön semester där man kan ladda upp inför hösten. Bauxiten skall ev. göra en start på Åland nästa fredag och vad Paula Index beträffar så skall hon trimmas hårt till kommande montélopp under hösten. Pass upp!

Ni skall få en riktigt skön vinnare till helgens V-75:a på Mantorp. 4:e avdelningen är ett lärlingslopp och Hans Adielsson tränar favoriten. Jag tror att det blir "säckläge" och då är det en annan häst som får segerdefilera. Rouge med Michael Larsson! 15 gånger nudelwoken...

Så får det bli...











_____________________________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig