Fredagsbrev, arkiv

17 juni 2022

Borta bra men hemma bäst...

 

Får jag spekulera och gissa fritt så tror jag inte att Bergharn trivdes nere på Åbytravet. Jag kan absolut ha fel men med tanke på att han inte släppte gamla gården alls så tror jag nog att det var en reträtt helt enkelt. Jag har ingen aning men jag får för mig att hästarna uppe i Sundsvall mått bättre och tävlat bättre än de nere i Hajom. Men visst, jag kan ha helt fel (hade det en gång 1989, två gånger på 90 talet och en gång på hösten 2018). Oavsett vilket så tror jag att Bergh kommer få ett ordentligt uppsving i höst och vinter…

Nu har ju Blyhandsken äntligen rullat igång och jag får en hel del tips kring styrningar där röda näsor och jättestora skor ingår i dressen hos aktuell blyaspirant. Även den här gången levererades blystyrningen på Åmåls oval och denna gång var den av mer taktisk typ. Egentligen är styrningen inte speciell men nog måste det väl ändå vara ett “ganska korkat” beslut att lämna rygg ledaren (en favorit körd av Björn Goop som naturligtvis vann) in i sista sväng med en 87 oddsare (som han känner väl efter att ha kört hästen flera gånger tidigare) och därigenom släppa fram en konkurrent invändigt. En konkurrent som sedan kliver förbi och snor tredjeplatsen. 99 gånger av hundra så sitter man väl kvar med en megasmäll och hoppas på en fin tredjeplats vid ett sånt tillfälle? Visst, ingen FET Blystyrning men ändå värd att lyfta. Vi säger grattis till Årjängsamatören Emil Sillén




Tipsa om Blystyrningar via meddelande på Facebook eller mejla blyhandsken@fredagsbrevet.se

Per Henriksen 1

Emil Sillén 1

Johan Untersteiner dömd för djurplågeri. Det här är ett knepigt kapitel. Johan är ju inte någon direkt mattpiskare av rang utan brukar nog oftast hålla sig förhållandevis anständig. Men nu har i alla fall två fall tagits upp där han med dessa som grund faktiskt dömts. Precis som när Silbersky i Hovrätten lyckades krångla ur Svanstedt från grisfösaranklagelserna (bland annat genom att hävda att de som satt med en pinne bakom hästarna rent teoretiskt kunde ha haft en Coca-Colaburk och inte en grisfösare fäst vid skaftet) så tror jag nog att även Johan kommer att glida ur greppet från åklagaren. Något som dock störde mig en smula var att höra Untersteiner J:r ifrågasätta hur funktionärer skulle kunna belägga att märkena (efter körspö) uppkommit EFTER eller FÖRE loppet. Eh, hur menar han där? Hur som helst så är det trist när sånt här bubblar upp inom vår svenska travsport. En som verkligen förändrat sin drivningsstil i Sverige är Alessandro Gocciadoro som för dagen knappt driver hästarna alls. Likväl så tvivlar jag på att han älskar sina hästar med tanke på hans historia och hur oharmoniska hans hästar ser ut när de är ute på travbanorna…

Johnny Takter är då en klurig rackare. Under en tid så har han i lugn och ro smugit under radarn och låtit tävlingsdressen hänga på kroken. Nu på tisdag kör han ETT lopp och har valt att göra det åt Stephanie Werder. Jag måste säga att det är så härligt befriande att se hur en del människor alltid ser till att leva sina liv “på känsla” och gärna undvika den harvade fåran i mitten där de andra traskar. Lycka till på tisdag mina vänner…

Vilka kuskar är bäst? Lätt fråga va?! Jag tillför ju den där trista varianten som har lite svårt att svepas med i hyllningskörerna till våra “nya” häståkare. Djusarna är väl kanske inte “nya” längre men just där så hävdar jag med en dåres envishet att den överlägset skickligaste av dem är Mats! De flesta håller inte med mig men det spelar mindre roll, jag tycker vad jag tycker. Ulf Eriksson är en kusk som jag alltid gillat. Han kan KÖRA häst, jaga matlappar och även agera i loppen. En kunskapsbank som gör honom till topp 5 i Sverige, om du frågar mig. Senaste tiden så har vi inte sett Uffe lika mycket i de större loppen men han gnetar på i alla fall. En annan kusk som borde ha betydligt högre rang är Kim Eriksson! När han började köra lopp så rynkade jag betänkligt på näsan. Vita handskar, sprillans körspö och nylackad hjälm. Det här osade “häståkare” lång väg. Han hade nog tittat för mycket på Trav-TV och troligen i avsaknad av minst 300 mil i skramlande rockard. Det är inte omöjligt att jag faktiskt, till viss del, hade rätt i dessa antaganden då. Men nu är det något helt annat! Varje gång jag ser Kim Eriksson i en startlista blir jag sugen på att lira. Kim är bra från start, han kan faktisk KÖRA häst och dessutom är han vass i de taktiska valen i loppen. Inte alls lika enkel att läsa av som många av de andra som är med i loppen. Så alla ni nya tränare som väljer kuskar till era hästar se till att använda Torbjörn Jansson, Kaj Widell, Thomas Pettersson, Ulf Eriksson, Kim Eriksson och andra KÖRSÄKRA, stabila och innovativa kuskar. Ni kommer få bättre resultat på era stall. Om stjärnorna står rätt och vinden ligger perfekt över Öresund så kanske Johnny får feeling och ställer upp…

Ett dubbelrum kvar till Åland Summerboost med trav 8-10 juli!

Så har vi det politiska läget. Vi har en kommunist som säljer sin röst till regeringen i utbyte mot att Sverige skall skicka skattepengar i miljardklassen till kurder i Långtbortistan. Regeringen lyder blint och med detta så äventyras hela vår Natoansökan. I SVT står en nybakad kvinnlig Såssepolis och vill att vi skall lyssna på de gängkriminella hur DE vill att svensk polis skall agera. Våldtäkterna eskalerar och gängskjutningarna rullar på med samma kraft som de gjort under lång tid. Barn blir rånade och socialtjänstens personal blir mordhotade. Mitt i allt detta så står Morgan Johansson kvar, han står ALLTID kvar. Mindre än tre månader kvar till valet nu. Jag brukar inte exkludera människor bara för att de har en rubbad verklighetsuppfattning (så länge de inte skadar någon) men idag måste jag nog ändå börja funder lite kring detta. Skall jag vara ärlig så skulle jag vara tacksam om du slutade att läsa mina Fredagsbrev om du tänkt rösta på Såssar eller miljömuppar. Risken att jag har sådana läsare är förhoppningsvis liten men jag känner mig liksom tvungen nu. Med tanke på vart Sverige nu är på väg så bara MÅSTE en förändring ske och det kommer INTE att hända om de falska och maktgalna Såssarna får sitta kvar och förstöra, det bara ÄR så…

Med dessa rader så är det dags att slå igen för den här gången. I morgon bär det av till Boden där trevligt sällskap och fina travtävlingar väntar. Tog ju upp Kim Eriksson lite tidigare och redan i första avdelningen upp på Bodens midnattstrav så kan vi inkassera. Start vecka vecka med Devils Tongue tror jag kan innebära startgunga igen. Harper Seabrook har ett perfekt läge och min teori är att Kim Eriksson levererar en mästerlig styrning och vi får 9 gånger strömmingen som tack för att vi backar Kim. Ha nu en fin helg så hörs vi igen nästa fredag, då är det Midsommarafton.

Visste du förresten att Stefan Löfven fortfarande sover med bettskena, för att han tycker det är mysigt.

Så får det bli…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig