Fredagsbrev, arkiv

07 juni 2019

En fantastisk tid...

För mig så är början av juni den bästa tid på året som finns. Jag är ju född den 6e juni, då svenska flaggans dag, idag Sveriges nationaldag. Att vara född den dagen har många fördelar. Som SVENSK och nästan patetisk älskare av det gamla Sverige så känns det naturligtvis lite extra. Jag har många minnen från födelsedagar genom livet. När jag fyllde 9 år så var det skolavslutning på min födelsedag. Mamma var hemma på Vattugatan och fixade och pappa var nere på Solna Skrot (pappas skrotlager låg ganska exakt där ena målet just idag står där Sverige spelar mot Malta ikväll). Skolavslutningen passerade med uppmuntrande tillrop från farfar. På väg hem från skolan så sa jag till farfar att jag blivit lovad att få ta hål i örat på min födelsedag och behövde någon "myndig" med. Sagt och gjort, farfar hängde med till Guldsmed Nyström på Tulegatan och vips så hade jag en cool guldring i vänstra örat. När vi väl kom hem så skällde pappa ut både mig och farfar. Jag tror förresten att jag nästan hann fylla tio år innan jag avslöjade mammas lögn. Det var inte alls hon som satt flaggor på alla bussar till mina födelsedagar....

När jag fyllde 16 år så firade jag min födelsedag på ett hotell i Finland som hästskötare till Lass Bobby, det var den kvällen som jag spöade både Johnny och Jimmy Takter i flipper på hotellet. Som sagt, början av juni är något speciellt för mig. Under många år hängde jag ofta med min bästa vän Lasse Jakobsson (Foto-Lasse, Disco-Lasse eller bara Bladis). Alla aktiva inom travet som någon gång hamnat i en vinnarcirkel vet exakt vem jag menar. Vi umgicks mycket på den gamla goda tiden och ofta hängde jag med Lasse och fick även äran att fota lite. Oftast blev resultatet bedrövligt men Just till aktuella "Jämtalnd Stora Pris" lyckade jag bättre och tog några snygga bilder UTIFRÅN när Zoogin spöade Copiad! Kvällen innan fick jag även se när Jan Ivan Eriksson gick omkull med Union Boxer i långloppet på Östersund strax efter start. Hästen sprattlade till och kom upp på fötter men det blev som sagt ett dgu. Union Boxer var en mycket knepig Super Moon valack som Åke Lindblom lyckade vinna några lopp med. Hästen gick sedan till Erik Svensson och sedan var det bara kakafoni. Tre år efter att han gick omkull med Jan Ivan så lyckades jag faktiskt vinna lopp med honom uppe på Romme, men det är en helt annan historia. Hur som helst, nu är det trav uppe på Östersund och denna helg ger mig alltid glada minnen. Det finns många härliga historier från hotellet uppe i Östersund dessa travhelger som jag kanske vågar berätta någon gång, Ola Samuelsson ligger risigt till...

Undertecknad trollade i "Jänkarvagnen" bakom Union Boxer...

Undertecknad tog "de rätta" bilderna"...


Egentligen vet jag inte vart jag ville komma med detta. Konstaterar bara att jag då igår fyllde år och att vi i helgen tar sikte på Östersund. Vill då lämna en stenklar vinnare till V75an. Årets upplaga av Jämtlands Stora Pris är en klen variant där en av Redéns floppar åter får förtroendet. Tillåt mig le. Vi andra dunkar in på Charrua Forlan som kommer stormtrivas med Tobbe i vagnen. 16 gånger känns löjligt högt, men visst, vi smackar i oss...
Med dessa ord vill jag önska dig en härlig helg så hörs vi igen nästa fredag. Vill avsluta med två andra tips. Det första är ett tips på hur du kommer av ett flygplan smartare, detta finner du här. Det andra är att jag verkligen tycker att du hänger med oss till Åland på en härlig travweekend 5-7 juli. Läs mer här. Må bäst!

Visste du förresten att Annie Lööf inte vet skillnaden på en fosterkaka och en sockerkaka.

Så får det bli...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig