Fredagsbrev, arkiv

30 mars 2018

Glad Påsk!


Historien om hästen Nimbus C. D är en speciell variant som påminner lite om de historier vi hör om flickor och kvinnor som  flyr förtryck och slöjor i de islamistiska länder de kommer ifrån. D lyckas komma till Sverige och förväntar sig kanske en lugn och skyddad tillvaro men istället hamnare det i ett land där de styrande i många fall aktivt jobbar för att samma förtryck och medeltidslivssyn skall leva vidare. Galet, sa Bill. Jättegalet sa Bull. För Nimbus verkar det nästan som att det blir samma resa. Hästen tömdes i alla ändar nere i Skåne av Per Nordström, Mats Sundin (japp, han som petade Örjan och istället valde Kim Eriksson). Det var mycket snack om hans "kanonköp" men sanningen var ju den att de flesta i branschen ruskade sina huvuden och ansåg att han köpt en släckt stjärna. Jag vet att även Hultman var tveksam till huruvida det verkligen skulle gå att få liv i pållen igen. Jag har ju tidigare skrivit om just den matchningen som saknar motstycke i svensk travsport. Alla jobb som kördes ute på Yttersta var inriktade på psykbygge och vi minns ju hur den skörden sedan blev. 

De första loppen som hästen gjorde i Stefans regi var till hundratio procent i psykuppbyggande syfte. Tydligare preparéstyrningar har sällan skådats i Svedala där Sobrilström gladeligen som storfavorit släppte spets till första bästa utfrågare. Ingen seger i den första starten. Inte heller i andra starten var det nära vinst och efter tredje försöket så tror jag nog Sudden stod med vingliga grillor och för liten SPAPS-hjälm och skakade. Men till start nummer fyra så var grundjobbet gjort och Stefan gick in i skarpt läge. Här följde sedan ett staket med 5 raka kalassegrar där vinsten i Jubileumspokalen på Solvalla blev den stora påsk-fjädern i hatten! Sedan kom då det där förbannade dråpslaget när Stefan Hultmans tränarkarriär ställdes i depå. Efter den dagen så har Nimbus C. D inte vunnit ett enda lopp. Visst, även i Pasis regi blev det några bra prestationer så länge man kunde köra på "ångan" men det räckte föga för vår puckpuffande miljonär, här skulle det vridas ut mer. Nere i Paris inleddes det med extra allt ur Souloys godispåse men det fungerade inte. Över till Sébastian Guarato där det slutade med att Nimbus såg ut som den där gamla kaviartuben du hittar bakom sylburken i köket, skrynklig, hoppressad med färgen avflagnad i vecken. Nej, Frankrike "äventyret" slutade i totalt fiasko. Här någonstans kunde man väl ändå kunna få se lite anständighet och förnuftstagande, men icke då. 

Nästa anhalt blev hos Peter Untersteiner där man ytterligare en gång skulle försöka få ut det där lilla torkade längst fram i kaviartuben. Man kom då långt som till ett kvallopp innan det tog stopp i och med att man nu kört sönder Nimbus totalt. Skulle man NU då börja fundera? Kanske ett pensionärsliv för den fina fuxen som kämpat och gjort så mycket gott på banan. Nix Pix. Ute i paradvillan på Sveavägen i Djursholm ser vi nu Sudden sittande i sin oxblodsfärgade Chesterfieldfåtölj vilt gnuggande med sina händer där han ivrigt sitter och klurar på hur man skall kunna finna en ny möjlighet till mer deg och "ära". Likt Professor Balthazar sträcker han sina händer mot det vävspända taket med sirlig stuckatur och dansar runt i rökrocken som en spänstig Roger Pontare när han anser sig ha KLÄCKT (påskskämt) en fantastisk idé. Vi skickar ner pållen till Robber Bergh! Ja, vän av ordning funderar ju "en del" kring hur han tänkte där men man slutar aldrig att förvånas. Planen är troligtvis att man skall jaga på, nu under våren och se hur länge han nu håller ihop. Målet är väl att debutera någon gång under sommaren då kanske få gå en match mot bland annat Readly Express! Stackars, stackars häst säger jag. 

Egentligen vill jag inte kasta skit på någon oskyldig och Sundin är ju trots allt bara okunnig och inte aktivt ELAK mot sin häst, jag tycker bara att matchningen är och har varit både för tuff och även rätt dålig. Till vardags så slår jag sällan vad men det händer. Jag har ju bland annat en vadslagning med Leif GW om en middag. Vadet avser SD:s procent i valet kommande höst. Jag kan avslöja vadet här. Över 20 % så skall GW bjuda på middag på restaurang i Solna. Under 20 % så är det jag som får stå för kalaset som då äger rum på krog i Sundbyberg. Nu vet jag inte om Mats Sundin är så värst sugen på vadslagning och antagligen vill han inte alls äta middag med mig men jag kan ju försöka. Om Nimbus C. D i år 2018 kommer ut och vinner ett enda lopp med högre förstapris än 50 000:- så lovar i alla fall JAG att bjuda på middag. Hur Sundin gör om (när) seger uteblir står väl i stjärnorna...

Nu mina vänner så vill jag önska dig en riktigt fin Påskhelg. Jag vill då även ge dig en påskkaramell till söndagens V75a som avgörs på Romme. Förra helgen så satt ju vinnaren klockrent igen så det ser ljust ut på Islands avbytarbänk. I sjätte avdelningen vinner Lucas Zaz skitlätt för Nicklas Westerholm. Hade jag varit Sundin och verkligen trott att Nimbus har något kvar att leverera så hade jag mycket hellre valt Westerholm istället för farsan för det jobbet. Hur som helst, vi får sju gånger påskägget på Lucas och det blir fina grejer det. Må väl.

Visste du förresten att Miljöpartiet åker ur Riksdagen i höst.

Så får det bli...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig