Fredagsbrev, arkiv

21 oktober 2016

Kan Thomas Uhrberg panera en rödspätta?!

Så var det åter fredag och här nere på Phuket ligger det som vanligt på dryga 30 grader och Changen serveras fortfarande förförande iskall. Hemma verkar det vara ungefär som vanligt. Läste precis att ett invandrargäng misshandlat och dödat flera djur i Stockholm samtidigt som Sverige nu gör sig redo för att ta emot slödder som varit i sina hemländer och halshuggit människor och nu vill tillbaka till Sverige igen. Inga konstigheter alls. Jag har även följt “Breaking News” på Kanal5 med Filip Hammar & Fredrik Wikingsson. Under hela denna säsong har de kört en anti-SD kampanj där trams blandats med lögner. Egentligen vet jag inte varför de gjort detta för de är egentligen inte den typiske PK-torsken. Oavsett så avslutades säsongens sista avsnitt med att duon med emfas kraxade om att “-stå emot SD”. Enligt senaste undersökningen visade det sig dock att SD nu ökat KRAFTIGT igen så tramset fick som väntat inte avsedd effekt. Heja demokratin!

Jag har även till min stora förvåning sett att “Stärnkusken” kommer tillbaka! Enligt olika undersökningar så sägs det att förra säsongen blev en “succé”. Fast i sanningens namn så var det mest Erik Adielsson själv som hyllade den kraxande Julfågeln. Det mumlades om att nya spelare och horder av entusiastiska människor skulle rusa till totoluckor och travskolor. Jag har inte sett någon med EXAKT statistik kring detta och ställer mig fortfarande “en smula” skeptisk. När programserien rullat klart så stod då Patrik Sjöberg och Kee Marcello där som ATG:s nya annonskanoner. Här skulle sporten verkligen få ett uppsving. När trumpeterna tystnat och konfettin lagt sig på den regnblöta asfalten så stod de där med en präktig fylleskandal! För min del var det då ridå. Men inte alls, nu har någon reklamare och marknadsförare som aldrig satt sin fot på en travbana fått projektet i sina händer och nu hotas vi åter med att få se ett gäng C-kändisar leka i TV. Runar Sögaard och Regina Lund är hittills släppta och vi väntar “med stor spänning” på att resten skall avslöjas. Host, host. Även till kommande säsong så är Erik Adielsson lyrisk. “-Ruskigt skoj faktiskt” säger Erik och jag förstår honom. Klart det är ett kul projekt att vara med i. Jag minns de där svindyra reklamsnuttarna då bl.a. Adielsson flögs till USA för att spela in. Antar att även detta måste ha varit “ruskigt skoj”. Näe, det här är och förblir ett fiasko, ett dyrt sådant.

Men skall jag bara gnälla? Har jag aldrig något konstruktivt att komma med? Jo, det har jag ALLTID! Vad “Stjärnkusken” beträffar så är det ju inget vanligt program som TV4 producerar och bekostar, nej det är en lång “reklamfilm” som ATG lägger enorma summor på, allt för att locka nya intressenter in i sporten och spelet. OM man nu vill göra något liknande så hade en säsong av “Sveriges mästerkock”, “Hela Sverige grillar” eller liknande varit rätt väg att gå. Vad är skillnaden? Jo följande. Om man INTE tror sig vara intresserad av travsporten så är det de medverkande man vill se mer av. Vem törstar efter Runar Sögaard i rutan?! Således har “Stjärnkusken” noll intresse hos ett flertal. Om vi istället tar “Sveriges Mästerkock” som ett exempel. Där tävlar totalt okända och ointressanta personer i att laga mat. Ingen bryr sig speciellt mycket om personerna från start, men matlagning och tävlingsmoment brukar gå hem i de flesta stugor. Jag tror således att en duell där Jennifer Tillman och Lutfi Kolgjini kämpar sig igenom confiterad anka, eller synen då Jörgen Westholm får stora problem med sufflén kan bli riktigt roligt, även för den som aldrig varit på en travbana. Sobrilström överdoserar vallmo, Roger Walmann som bränner en zigeunerwurst eller Hanna Olofsson som stormkokar en svartsoppa! Det blir bra TV, sanna mina ord.

Nej, mina rosa snälla vänner. Nu skall jag upp till Kamala och möta upp vår resegrupp som skall på show ikväll. Till helgens V75a ger jag dig Azzaro La Marc i avdelning 5. Vi får fyra gånger woken och det är fina grejer. Vill bara avsluta med att tipsa om Prix dÁmerique! Vi håller precis på att boka upp platserna till resan och vill du hänga på så kan du göra en intresseanmälan. Må gott så hörs vi igen.

Visste du förresten att Kjelle Bergqvist e på dekis.

Så får det bli…

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig