Fredagsbrev, arkiv

07 november 2014

Näe, det var inget kul att komma hem…

Efter tre veckor nere i Thailand så satt man plötsligt ute på Arlanda där Juldekorationen nu var på plats! Iklädd shorts och eleganta “Foppisar” så återstod så en liten transport från Arlanda ut till Munsö Lounge. Av olika diffusa orsaker så blev transportmedlet från Brommaplan SL-buss. 32 graders härlig Thailands sol var nu utbytt mot slask och blötsnö. Blickarna man fick fick runt Brommaplan antydde att de nog trodde undertecknad var på permission från Säters fasta paviljong.

arlanda..

Hemma på Arlanda, redo för svenskt pissklimat.

Väl hemma på Munsö så kunde jag till sist kliva ur mina leriga och genomblöta “Foppisar”. Vardagen tog snabbt över och för varje gång jag kommer hem från Thailand så blir det svårare och svårare att motivera sig till att njuta av gamla Svedala. Nu avlöser dessutom galenskaperna varandra i rasande takt här hemma och man hamnar liksom lite offside och betraktar det hela med fasa och uppgivenhet.

Här nedan följer ett axplock av alla tokerier jag fått till livs den senaste tiden:

  • En förvirrad kvinna som fött sitt barn har nu fått rätt i Förvaltningsrätten att få registrera sig som barnets far!

 

  • Åsa Romson som säger sig stå för en obegränsad invandring vill finansiera detta genom att sno pengarna från biståndsbudgeten. Hon e blåst..

 

  • Apropå “blåst”. Tanums Kommun satsar skattepengarna på ett klassiskt “blowjob” och hävdar att konstverket visar på ett “uråldrigt blåsinstrument”! Jo, jag tackar ja.snask

 

  • Aftonbladet har en nyhet om ett as som riktat in sig på att råna äldre människor vid bankomater. När PK-tidningen sedan konstaterade att rånaren är från en “icke skidåkande nation” så pixlade man genast ansiktet på aset. Sånt stör mig ganska ordentligt. Här är han utan PK-skydd.

         ranare

 

Som sagt, det är inte alltid kul att byta Phuket  mot Svedala. Läste även att våra aktiva inom sporten får ta mycket skit från besvikna spelare och andra missunnsamma personer. Nu är det Susanne Richter, Romme som säger att hon överväger att lägga av med travet efter att ha fått “skit” från en missnöjd spelare efter galoppsymfonin senast med favoriten på V75.  En Varennekille som i volt slår i sulkyhjulet är knappast någon drömsits men är det någon som skall ha skit så är det väl körande Daniel Wäjersten som envisades med att INTE åka in och korrigera vagnen trots flera omstarter. Det har ju den senaste tiden diskuterats en hel del kring det här med att de aktiva får ta “mycket” skit när det inte går spelarnas väg. Sedan kan jag väl kanske tycka att man är lite väl lättkränkt ibland. Om ni bara visste hur mycket skit jag har fått ta genom alla år som aktiv i breddsportens bottenskikt. Oj, oj, oj, säger jag bara. Naturligtvis skall man inte behöva ta emot hot och riktigt elände men om det ramlat in några sms till Tarzan och Samuel Rehn efter clowneriet i sista V86 avdelningen på Solvalla i onsdags så får de nog helt enkelt hacka i sig det utan att blinka…

Lägg ett bud på Sören Nordins klassiska bok “Mitt liv i sulkyn”.

Det är dags för ett nytt kapitel…

-----------------------------------------------------------------------------------------
Sagan om Sveriges sämsta travhäst, kapitel 8.

Efter den “något” svaga insatsen på Åland så var det bara att åka hem och vässa lite till. Jag lånade även ut Smaggan som licenshäst på Solvalla så hon gnuggades ordentligt kan jag lova. Klok som få så var hon en dröm i volten. Oavsett hur “fel” kusken än var i volten så korrigerade Smaggan alltid detta på bästa sätt. Vändes hon upp för tidigt så stannade hon till och väntade in de andra och var alltid exakt på linjen. Var de sena så svängde hon runt pilsnabbt och stack in huvudet i rätt lucka mellan de andra. Här var Smaggan en helt unik märr.

På den här tiden innefattade Stall Rosa bl. a. även  valacken Demagog. Uffe Nordin hade en gång en toppmärr som hette Dialekt och han var en halvbror till henne. Demagog var tyvärr en trashank som tyvärr aldrig riktigt blommade ut. Jag tror i alla fall att jag varit med i några av de “bredaste” “breddloppen” som någonsin skrivits ut med just Demagog. En sommarmånad i juni 1998 var jag först på Åland och var femma med honom för att sedan åka över på den omtalade Tallinnresan där vi knep en fjärdeplats och bl. a. slog Klaus Koch i en stenhård slutfinish! Dessa två matlappar gav 218:- resp. 220:- Slå det den som kan!

Tillbaka till Smaggan. Jag hade anmält till Örebro och fått med BÅDE Demagog och Smaragd Rosa i samma lopp! Vem skulle jag välja?! Efter en sömnlös natt med mycket funderande så valde jag att själv köra Demagog och sedan prova med Sobrilström på Smaggan. Kuriosa i detta lopp var att segraren hette Sans Peur och han sprang senare in totalt knappa 3, 5 mille! Smaggan och Demagog nådde väl aldrig “riktigt” dit. Väl i defileringsvolten så började Demagog och Smaggan att gnägga febrilt till varandra, det var ganska komiskt faktiskt. När loppet väl gick iväg så var förväntningarna stora. Jag hamnade i lite trafikproblem under vägen och blev andra utan pengar medan Smaggan utgick felfri! Loppet var över 2 140m volt och när vi väl kommit in i stallet så frågade jag Sobrilström hur han såg på hennes “prestation”. Örjan som alltid varit och fortfarande är en hyvens kille utan divafasoner levererade artigt sin analys. “-Nja, jag tror att det var två varv för lång distans för henne”.

kl2

Hmmm, ja nu var det tunga tider vill jag lova. Om inte ens Sobrilström kunde trolla skulle jag då ända finna nyckeln till detta idiotsäkra prestationskassaskåp?!

Fortsättning följer…

-----------------------------------------------------------------------------------------

Nästa helg är det travresa ner till Berlin igen. Förra året gick liret fint och i år skall vi försöka ÄNNU bättre. Fina wurstar och god tysk pilsner väntar. Tiden rullar på med rasande fart nu och om dryga två månader väntar Prix d'Amérique och ute på Menhammar laddar man inför den stora bataljen och som vanligt åker vi ner. Vill du hänga med i ett litet och glatt gäng så kan du anmäla dig här. Nu börjar det bli dags att slå ihop för idag. Sitter nu på Solvalla och inget lir har gått in ännu så då får man backa undan. Lite senare ikväll anländer Stall Rosas krigare, Mellby Agent från Gotland och det ser spännande ut inför senhöst och vinter. Fick förresten in en riktig gobit till morgondagens V75a nere på Halmstadtravet. Gigant Proud i andra avdelningen gillade inte banan senast och det behöver man ju inte oroa sig för när det gäller Halmstad. Adielsson kan inte hålla spets med favoriten och då är 7 gånger ett fint odds åt oss andra. Tjo flöjt! Ha det gott i det grå helgvädret så hörs vi igen.

Gör som Niklas Wahlgren, bli piggare och “lyckligare” med VITAEPRO!

Visste du förresten att Gustav Fridolin vill lägga fram det galna förslaget om obligatorisk gymnasieskola trots att man VET att det kommer bli nedröstat i Riksdagen.

Så får det bli…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig