Fredagsbrev, arkiv

02 augusti 2013

Tjo och tjim på er…

 

 

45907_10151610756568884_1265982681_n

Pridevecka i Stockholm, hela staden dras med i detta gigantiska spektakel för folk som inte nöjer sig med "att bara vara". Här snackar vi om att sparka in vidöppna portar! I Kina göms gravida kvinnor som skall föda döttrar, i Iran gömmer sig flickor och kvinnor i rädsla för att stenas till döds, i Brasilien försöker gruvarbetarna protestera mot de vidriga förhållanden som råder i gruvorna. Här hemma fladdrar de randiga flaggorna över hela stan som en protest, ett rop på hjälp från alla de "stackars utsatta" som inte anser sig kunna leva ett vanligt Homoliv i vårt heterosexuella land. Man vill ha “HBT-toaletter”, “HBT-Dagis” osv. Det här blir ju bara patetiskt. Det finns väl inget land som är så tillmötesgående och “homovänligt” som just Sverige?! Varför kämpar dessa homosexuella så förtvivlat för att utmärka sig och avvika när deras “kamp” kretsar kring att bli accepterad som vanlig “Svenne”? Att allt sedan anspelas på sex när det gäller homoaktiviteter typ Pride visar ju ännu tydligare på att detta mer är ett spektakel än en ärlig manifestation för sin läggning. Inte tror du väl att det är lika fullt på de seriösa workshops och seminarier som pågår under veckan?! Nej, det är spexet man vill åt. Fortsätt gärna om ni önskar, en vecka om året kan väl vi andra backa undan. Hur många gotlänningar är det inte som flyr Visby när “Stockholmsveckan” kommer till staden som invaderas av låtsasstockholmare som vill bränna sina pengar på trams…

demonstration

Pridefestivalen, för alla?!

Alexander Bard viftar hysteriskt med sin (förlängda) flagga och spyr nu över Ryssland. Där går homotåget inget vidare och Bard vill att vi skall bojkotta kommande vinter OS i Sotji. Snygg tanke, här skall vi straffa våra svenska toppidrottare som kämpat i flera år för detta OS bara för att de homosexuella i toklandet Ryssland inte får som de vill? Varje år som Bard och c:o varit med och floppat i Melodifestivalerna så har man hävdat att vi svenskar inte fattar att BWO:s storhet. Att de alltid gått hem i öst har naturligtvis tröstat Bard och jag tror inte att han är villig att dra in allaplattor som ligger ute i Ryssland till försäljning. Annars gillar jag Alexander Bard, han säger vad han tycker, han står för vad han säger och jag hoppas och tror att han respekterar de som tycker annorlunda och står för det…

 

Alexander Bard, sötare än vanligt…

Till slut så kördes Wetterholm över. In i det längsta stod han upp för sitt fullständigt vansinniga beslut att ställa Olle Goop utanför loppet vi alla vill se. Att ordna “speciallicenser” till kuskar som inte kört lopp på tiotals år var inga problem med Olle ville Wetterholm inte se i loppet. Nu är Olle med och det skall bli kul att se när de gamla rävarna gör upp. Personligen så tror jag att Ostens kyla räcker långt.

Om vi går tillbaka till Wetterholm. Aldrig har väl så många aktiva haft så många klagomål på en kontorstravare som man har för denna Per. Själv har jag genom åren fått ett flertal smakprov på hur Wetterholm arbetar i sin iver att motarbeta de aktiva i allmänhet och travsporten i synnerhet. Ett gammalt exempel följer här nedan. Det mest osmakliga i historen är inte Wetterholms ståndpunkt utan attityden!

-----------------------------------------------------------------------

För en tid sedan lade jag in anmälningar på travsport.se, sidan som inte alltid håller vad den lovar vad driftsäkerheten beträffar. Mellby Tiptop kom med i ett 5 åringslopp uppe på Gävle förra fredagen (nej det gick inte bra). När jag sett att han kommit med så blev jag naturligtvis glad, då han är i viss poängnöd. Samtidigt som jag lade in anmälningen till förra fredagens tävlingar så lade jag även in en anmälan till ett p21 lopp på samma bana (Gävle) som gick sex dagar senare (igår torsdag den 28/7). När programmet till fredagstävlingarna kom blev jag som sagt glatt överraskad. Vi skulle då få tävla om 25 000:- och jag gick då in och tog bort anmälningen till det p21 lopp som skulle gå bara fem dagar senare, detta 21 lopp var ju inte längre aktuellt då vi istället var med i ett “vanligt” lopp. Mellby kom i mål som först utanför pengarna i fredagskvällens lopp och när jag sedan gick in på datorn och tittade så såg jag att han lik förbaskat var med i det kommande p21 loppet endast fem dagar senare. Jag VET att jag tagit bort honom och något hade alltså blivit fel på travsport.se under denna procedur. Jag kontaktade genast Gävletravet per mejl, telefonsvarare och telefonsamtal och förklarade felet varpå hästen ströks bort i det kommande p21 loppet. Detta lopp var inte fullt så som tur var hade ingen blivit snuvad på någon startplats i och med detta missöde. När Gävletravet skulle lägga in strykningen så hittade man ingen “kod” som stämde riktigt, “felanmäld” finns tydligen inte längre. Det blev något i stil med “uteblivit från start med häst”.

Eftersom hästen var borttagen pga. detta teknikstrul så blev det naturligtvis inget anmälningsförbud eller liknande. När jag sedan anmälde till Eskilstuna för ett lopp kommande tisdag så kom han inte med eftersom datorn såg det bortstrukna loppet som “halvrad” och andra hästar utan poäng gick före. När jag sett detta så kontaktade jag Gävletravet igen och de skulle se vad de kunde göra för att lösa detta inför kommande anmälningar till Solvalla. Vid gårdagens anmälningar till kommande onsdag på Solvalla så hamnade Mellby Tiptop som “ej godkänd”. “Halvraden” låg tydligen fortfarande kvar! Jag kontaktade då Solvalla och förklarade situationen för dem. Det skall tilläggas att Solvalla till anmälningarna hade flera lopp utan fulla fält, så även det lopp som Tiptop var anmäld i. Både Södergren och Risinger var behjälpliga och tillmötesgående och sa att de kunde avvakta ett tag med lottningen om jag kunde ringa upp till Per Wetterholm direkt och be honom “ta bort” halvraden.

Nu kommer vi den tråkiga sanningen, nämligen den att Per Wetterholm INTE jobbar för sporten och de aktiva utan mest bedriver maktspel för en skitsak där alla är förlorare. Jag ringde alltså upp till Per och han kände redan till problemet med Mellby Tiptops strykning då såväl Sundbyholmstravet och Gävle travet varit involverad i ärendet. Det första Per säger är, “- det där med anmälningarna till Solvalla nästa onsdag kan du bara glömma, det är redan anmält och klart”. Detta startar han med att säga utan att ha en aning om att jag redan talat med Solvalla några minuter innan. Sedan visar Wetterholm att han inte alls har koll på situationen när han mumlar följande, “- man kan ju inte bara anmäla i ett lopp, sedan stryka bara för att man funnit ett annat lopp som man hellre vill vara med i”. Det var ju inte alls så det låg till, Per Wetterholm är nu ute och trampar på cykeln i full fart. Jag försöker beskriva händelsen och problemet med hemsidan vid anmälningarna varpå Wetterholm slår till med det klassiska, “-du vet, det här med anmälningarna och liknande skall faktiskt inte KUNNA bli fel” (ungefär som det där med Titatic, fartyget som var osänkbart). Samtalet fortsatte och jag undrade om Wetterholm verkligen trodde att jag satt och ljög? Om jag har anmäler en häst som senare visar sig inte finnas med på listan och därefter hävdar att jag visst anmält så kan jag i och för sig förstå att man skulle kunna undra om man missat att anmäla eller gjort det för sent. Men varför i hela friden skulle jag “okynnes anmäla” en häst för att, när jag ser att han är med, sedan ringa och vilja ta bort honom??? Wetterholm fortsatte på sin linje och jag frågade om det inte fanns några “loggar” i datorn som man skulle kunna titta på. Svaret var att det visst fanns sådana men att det skulle ta flera timmar att kolla igenom dem. Här någonstans i samtalet började jag ge upp. Jag försökte få klart för mig vad Wetterholm och travsporten hade att förlora genom att lyssna på mig och låta en häst, startklar och utan startförbud, vara med i ett lopp som inte ens var fullt. Han stod på sig och jag gav upp.

När jag sedan hör av mig till Solvalla igen säger de att Wetterholm hört av sig, loggar var kollade (de som skulle ta flera timmar att gå igenom) och Gävletravet hade INTE hört från mig! Den ståtlige muppen sitter uppe i Silvergrisen och kastar ur sig lögner på löpande band. Man ringer sedan ner från Gävletravet till Wetterholm för att förklara men det e lönlöst. En timme senare kommer startlistan ut. Mellby Tiptop är inte med och loppet är inte fullt. Per Wetterholm in action…

-----------------------------------------------------------------------

berralogo

Det vankas travderby nere i Berlin! Mariendorf travbana är härlig att besöka. Jag har varit nere i Berlin ett flertal gånger och travet är en favorit. Första helgen i november är det Breeders Crown nere på Mariendorfs travbana och vi har ordnat en resa ner till den helgen. Vi reser ner i en mindre grupp på max 12 personer och det finns fortfarande några platser kvar. I nästa vecka skall platserna bokas upp och skulle du vilja hänga med på en trevlig travhelg med tysk öl, currywurst, trivsel och högervarvstrav så är du mer än välkommen med en förfrågan. Du finner all information kring resan här!

Nej mina vänner, nu måste jag dra vidare. Ikväll väntar en kryssning till Åland med tillhörande smörgåsbord. Med den rutin jag besitter på området så ser jag fram emot godsakerna som serveras. Ofta ser man “folket”, likt hyenor riva åt sig mat i vild trängsel. På tallrikarna ligger sill, bröd, potatis, köttbullar, rostbiff, potatissallad i en vidrig röra. Sillspadet rinner över på rostbiffen och brödet badar i rödvinssås. De riktigt vidriga försöker även trycka fast en tårtbit på tallriken innan de rusar till sitt bord, ställer ner tallriken och forcerar mot vinpumparna där de fyller på innan de med ett leende på läpparna balanserar tillbaka till bordet med ett glas i varje hand! Själv har jag ett knep. Jag glider fram och lassar upp något kg färska räkor, lite bröd och ett glas vitt vin. Medan vi i lugn och ro startar med räkor i mängd så brukar “folket” hetsa på för fullt. När man sedan får till sill och kallskuret är “folket” redan inne på andra desserten. När vi sedan närmar oss varmrätterna så har de flesta redan ätit klart och när det är dags för dessert och lite goda ostar har man oftast hela restaurangen för sig själv…

Specialpris på V75-Guiden!

Förra helgen så satt vinnaren precis så säkert som jag hade fått information om. Oddset blev lite högre än jag utlovat men det tror jag nog ni har överseende med. Denna helg väntar V75 uppe i Rättvik. Redan i första avdelningen kommer karamellen. Ajlexis Daylight med Ulf Ohlsson i vagnen ger 16 gånger knätofsarna och det är ett löjligt högt odds på en så klar pålle. Hugg på.

Så får det bli…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig