Fredagsbrev, arkiv

18 januari 2013

En vecka kvar…

Lance Armstrong erkände EPO-dopning och alla blev förvånade?! Cykelsporten är nog den som haft flest dopade aktiva. Undrar hur många som sitter och kniper nu, när Armstrong biktat sig? Nu säger man att Lance Armstrong är en “bluff”, fast man kan väl ändå inte ta ifrån honom att han var en hejare på att cykla?! Efter varje OS brukar de hitta kanyler och annat “dopningsskräp” liggande lite här och där så problemet spänner naturligtvis över alla sporter. Inom travet så bör man kanske dra öronen åt sig när det släpas med droppställningar på tävlingarna. Jag är ganska övertygad om att vare sig Hultman eller Kolgjini har sådant i sin packning ner till Paris…

Det är nu dryga veckan kvar till Pda och som vanligt så blev den svenska armén tunnare och tunnare ju närmare vi kom. Vi har “bara” 2 hopp, fast vilka hopp sen! Raja Mirchi har jag alltid varit lite tveksam till, han fungerar inte i travet alla gånger och dessutom verkar han känslig för vilka lopp han får. Inte för att han är vek eller så men han måste gå sina “egna” lopp. Den senaste uppvisningen nere på Vincennes var av det ruggiga slaget och gav säkert Ludde de svar han ville ha. Jag envisas dock fortfarande med att påstå att Raja Mirchi är lite beroende av att få göra sina lopp “ostörd”. I förra starten fick han enkelt ta över ledningen och sedan hade han en hel “motorväg” framför sig utan något hinder alls. Nästa söndag kan jag garantera att det kommer att stå lite hinder i vägen. Ingen kan inbilla mig att Kolgjini sitter ostörd i spets när man börjar stånka på i uppförsbacken. Hur ser då chanserna ut för Raja? Med tanke på ovanstående så är jag rädd för att det blir pannkaka, men jag KAN ha fel, fast inte särskilt ofta (som Leif GW brukar säga).

Vårt andra hopp då? Här är det något helt annat. Pda 2013 kan bli det historiska loppet för Stefan Hultman, på flera sätt. Senaste “snabbjobbet” nere på Vincennes gav som väntat mersmak och så som Maharajah såg ut över upploppet tror jag nog aldrig man sett en häst nere i Paris. Hade pållarna dragit ett varv till så hade Maharajah kommit i mål ungefär 250m före de andra! Till skillnad från Raja Mirchi så är Maharajah inte alls beroende av att få göra sina “egna” lopp. Han kan gärna tuffa med i ryggar om det faller sig så, vill man sedan ändra på det så kliver han med enkelhet på i spåren och kan lägga sig utvändigt ledaren utan att bli vare sig het eller heller ovillig. Sobrilström får alltid beröm av Hultman som kusk nere på Vincennes och jag instämmer helt i detta förutom på en punkt, starten! Jag vill inte säga att han är speciellt överlägsen precis där. Den enda kusk jag sett där nere som “alltid” är rätt på det i voltstarterna är Jörgen Westholm! Nu tror jag dock inte att Sobrilström “bränner” allt för mycket när man vänder upp nästa söndag och med en gnutta flax från start så är det lugnt. Hamnar Maharajah i vettigt slagläge så har Stefan Hultman och Örjan Kihlström all anledning till en lång kväll i Paris!

I samma stund som dårarna på tv4 beslutade att lägga ner “Idol” så förstod jag att man var ute och cyklade ordentligt. Att “X.Factor” och “True Talent” skulle bli fundamentala fiaskon förstod jag med 100 % säkerhet. Efter ett år av gigantiska fiaskon har man nu beslutat att damma av Idolrekvisitan och snart är de igång igen, kanske för sent, vi får väl se…

Ett annat program som åter plockats upp ur dokusåpans mörkaste garage är “Farmen”. Jag hade bestämt mig för att inte titta men efter att ha sett hela travsverige i programmet så sitter jag som klistrad! Är det några aktiva med? Nej inte alls men jag roar mig med att föra över mupparna i Farmen på våra “härliga typer” inom travsporten. Idag börjar jag med den första. Farmens “Jan Hellstedt heter “Paul”. Så fort Paul öppnar munnen så hör och ser jag Janne Hellstedt framför mig. Följ programmet och njut. En annan sak som inte hör hit är att Farmens “Paul” tydligen varit boss på Solvalla, då som en viss Lundborg.

likasombar 

Stefan Lundborg X 2.

Nu får det vara bra för idag. Ha det gott så hörs vi nästa fredag, inför den stora kampen! Förra helgen var jag både rätt och fel ute. Att Mr Picolit var lika överstreckad som en zebra var ju klart men jag trodde att Noras Bean skulle sopa mattan men av det blev det bara en puff. Nu i helgen så är det Gävle med fast fin januaribana som gäller. En som passar på underlaget och som dessutom har dunderform är Divine Razz i avdelning 2. Ronny Gustafsson har naturligtvis satt märren i toppform och allt annat än seger vore en katastrofskräll. Lira.

Så får det bli…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig